Попри те, що реформа галузі медицини триває, пацієнти продовжують стикатися з порушеннями зі сторони працівників галузі охорони здоров'я. В Інституті аналітики та адвокації розповіли, як діяти, коли ваші права порушили.
Насамперед, слід пам'ятати: згідно з Конституцією України, кожен громадянин має право на охорону здоров'я та медичну допомогу, що передбачає: своєчасну кваліфіковану допомогу від лікарів, вільний вибір лікаря та методів лікування, достовірну і своєчасну інформацію про стан свого здоров'я, право на допуск до пацієнта в стаціонарі інших медичних працівників, членів сім'ї, правоохоронців чи священнослужителя.
Українці, відповідно до реформи охорони здоров’я, отримали безоплатний пакет послуг. І якщо сімейний лікар вимагає гроші за прийом чи ці послуги, він порушує ваші права:
Якщо лікар вимагає гроші, можна поскаржитися у Національну службу здоров’я України (номер кол-центру - 1677/ форма для електронного звернення) або в будь-який час анулювати підписану декларацію. Для цього достатньо лише обрати нового лікаря і підписати з ним нову декларацію.
Зі скаргою на медичних працівників можна звернутися також до органів державної влади, місцевої влади, підприємства, установи, організації, посадових осіб із заявою, клопотанням або скаргою про порушення своїх прав. Особи, які не є громадянами України і законно знаходяться на її території, також мають право на подання звернення.
Скарга може бути усною або письмовою. Усна скарга викладається на особистому прийомі або за допомогою телефону через визначені контактні центри, телефонні "гарячі лінії" та записується посадовою особою. Письмова скарга надсилається поштою або передається громадянином до відповідного органу особисто або через уповноважену особу.
У скарзі має бути зазначено: прізвище, ім’я, по батькові; місце проживання громадянина; викладено суть порушеного питання, зауваження, заяви чи скарги, прохання чи вимоги; скарга повинна бути підписана заявником із зазначенням дати. В електронній скарзі також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку. Також можна додати наявні документи, необхідні для розгляду скарги. За розгляд скарги плата не стягується.
За загальним правилом звернення громадян розглядаються у термін не більше одного місяця від дня надходження. У разі якщо звернення не потребує додаткового вивчення воно розглядається не пізніше 15 днів від дня отримання. Строк розгляду звернення може бути продовжено, але загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати 45 днів.
Якщо ви отримали рішення щодо своєї скарги, але не згодні з ним - маєте право не пізніше одного місяця з часу ознайомлення з прийнятим рішенням подати скаргу до органу або посадової особи вищого рівня. Електронна форма звернення Міністерства охорони здоров'я України.
Скарга на дії чи рішення органу державної влади, місцевої влади, підприємства, установи, організації, посадової особи не позбавляє громадянина права звернутися до суду відповідно до чинного законодавства. За безоплатною правовою допомогою можна звернутись до Центрів з надання безоплатної правової допомоги.