Безготівкова оплата проїзду діє у всьому громадському транспорті Львова вже відсьогодні. Це амбіційний проект міської влади, який має прихильників та противників. Він покликаний зробити контрольованими та прозорими фінансові потоки у транспорті та знищити "чорну готівку". Чи підтвердяться сподівання або виникнуть нові ризики – покаже час. А поки є сенс вивчити правила гри та ознайомитися з відповідями на найчастіші питання.
Отже, нагадаємо, як оплачувати за проїзд у міських автобусах, трамваях та тролейбусах, який спосіб оплати буде найвигіднішим для пасажира та чому пільговикам необхідно мати персоналізовану картку і валідувати свій проїзд.
Як сплачувати?
Банківською картою чи пристроєм з NFC та транспортною карткою ЛеоКарт. Також залишається можливість оплати готівкою у водія, однак, цей спосіб оплати буде найдорожчим. Адже в пріоритеті – безготівкові розрахунки.
Вартість поїздки?
Вона залежатиме від способу оплати та становитиме: 13 грн – при оплаті транспортною карткою ЛеоКарт, 15 грн – при оплаті банківською картою чи пристроєм з NFC; 20 грн – при оплаті готівкою у водія; 6,5 грн – для студентів при оплаті студентською транспортною карткою ЛеоКарт.
Тобто, найдешевшою буде поїздка з транспортною карткою ЛеоКарт, а найдорожчою – при оплаті готівкою.
Штраф за неоплачений/незавалідований проїзд – 300 грн.
Загальна ЛеоКарт: де придбати та як поповнити?
Аби їздити у громадському транспорті за найнижчим тарифом, слід придбати загальну транспортну картку ЛеоКарт (червоного кольору). Вартість картки-носія квитка складає 60 грн. Важливо, що на загальній картці ЛеоКарт завжди має бути баланс для резервної поїздки. Тому, при купівлі картки, необхідно оплатити 60 грн та внести депозит у розмірі 10 гривень. Цих 10 гривень залишається на балансі картки, що дає можливість пасажиру, навіть при нульовому балансі, здійснити одну резервну поїздку. Далі, аби активувати картку, її необхідно поповнити на суму від 1 гривні. Комісійний збір, незалежно від суми чи способу поповнення картки, з пасажира не стягується.
Придбати та відразу поповнити баланс картки можна у 50 локаціях – 40 кіосках «Інтерпрес» та 10 терміналах EasyPay. Відеоінструкції, як придбати картку – за посиланням: https://leocard.lviv.ua/prydbaty-kartku/.
Наразі доступні такі способи поповнення балансу загальних і персоналізованих ЛеоКарт: онлайн – через застосунок та веб-сайт EasyPay; через термінали EasyPay; у 40 брендованих кіосках «Інтерпрес». Відеоінструкції, як поповнити баланс транспортної картки – за посиланням: https://leocard.lviv.ua/popovnyty-balans/.
Перевірити залишок коштів на картці ЛеоКарт можна: за допомогою валідаторів у салонах транспортних засобів, через термінали, застосунок і веб-сайт EasyPay та через кіоски «Інтерпрес».
Як працює безготівкова оплата?
Щоб здійснити оплату безготівково, пасажиру необхідно прикласти банківську картку, пристрій з підтримкою ApplePay\GooglePay чи ЛеоКарт до валідатора у салоні та зачекати одинарного звукового сигналу і зеленої відмітки на валідаторі. Це означає, що оплату – зараховано. Паперовий квиток при такому способі оплати пасажиру не видається.
Чи можна платити за кількох пасажирів?
Однією карткою ЛеоКарт (загальною, персоналізовано) чи банківською карткою можна оплатити проїзд за кількох пасажирів таза багаж. Одночасно пасажир може оплатити свою поїздку та максимум – три додаткові
Як спишуться кошти з картки?
Під час оплати проїзду банківською карткою кошти спишуться не одразу, а впродовж наступної доби, адже автоматизована система оплати проїзду побудована на основі відкладеної авторизації. Це зроблено для швидкої посадки пасажирів у транспорт. Пасажири можуть отримувати сповіщення у застосунку про передавторизацію – на рахунку «заморожується» 1 гривня. Так система перевіряє, чи картка активна. Після зняття оплати за проїзд ця 1 гривня повертається на рахунок.
Чи повинен водій видавати квиток?
При оплаті готівкою пасажир зобов'язаний отримати у водія разовий паперовий квиток. На квитку є QR-код з інформацією про номер маршруту, день та час купівлі квитка. Квиток обов’язково треба зберігати до кінця поїздки.
Чи працюють QR-коди та місячні проїзні картки?
Тимчасово залишаються активними і електронні сервіси, і проїзні картки в електротранспорті. Проїзні картки, придбані до 11 грудня, будуть дійсними в електротранспорті до закінчення терміну їх дії. З 11 грудня місячні проїзні картки можна буде придбати вже за новою ціною. Загальна місячна проїзна картка коштуватиме: 420 грн – електронний варіант та 430 грн – звичайний. Вартість місячного студентського абонемента – 210 грн та 215 грн відповідно.Місячна картка для підприємств, установ та організацій Львівської МТГ коштуватиме 500 грн.
А вартість поїздки при оплаті за допомогою смартфона через QR-коди Приват24 та EasyPay складатиме 15 грн.
Як діяти пільговикам?
З 11 грудня в усьому громадському транспорті право на пільговий проїзд надається виключно за умови наявності відповідної персоналізованої транспортної картки ЛеоКарт (синього кольору).
Різні посвідчення, що надають право на пільговий проїзд, у громадському транспорті Львова з 11 грудня вже не діятимуть.
Виняток зробили тільки для військовослужбовців та прирівняних до них осіб. Вони і надалі можуть зможуть безоплатно користуватися громадським транспортом на підставі відповідних посвідчень.
Однак і військовослужбовцям, як і іншим пільговикам, які ще не мають ЛеоКарт, наполегливо рекомендують таки виготовити собі пільгову ЛеоКарт, як це вже зробило понад 209 тис. громадян.
Де оформити пільгову ЛеоКарт?
Пільгові картки оформляють безкоштовно за 10-15 хвилин в одному з 7-ми пунктів подачі документів/видачі карток. Вони розташовані на вул. Горбачевського, 10, вул. Виговського, 32, просп. Червоної Калини, 72а, вул. Пасічній, 49б, вул. Липинського, 11, вул. Хвильового, 14а та просп. Червоної Калини, 38.
Для цього потрібно записатися до електронної черги за номером телефону гарячої лінії: 0 800 303 007 та прийти в обраний пункт у визначений час.
Як бути пільговикам – не мешканцям Львова?
Люди, які мають право на пільговий проїзд у громадському транспорті, але не проживають, не працюють чи не навчаються на території Львівської МТГ, також можуть отримати пільгову транспортну картку ЛеоКарт і надалі безоплатно здійснювати поїздки у міському транспорті. Процедура її виготовлення така ж, як і для львів’ян: треба записатись до електронної черги та вибрати один з пунктів у Львові, де зручно буде оформити картку. Також вони мають оплатити вартість картки-носія квитка – 60 грн.
Ці моменти регулює Закон України “Про автомобільний транспорт”, зокрема стаття 41, яка каже, що при впровадженні автоматизованої системи оплати проїзду в певній громаді, право пільгового проїзду надається виключно на основі зареєстрованого електронного квитка.
Водночас розглядається можливість відкриття локації видачі ЛеоКарт біля залізничного вокзалу – на пл. Двірцевій. Таким чином, гості Львова зможуть на місці, буквально за кілька хвилин, отримати пільгову картку.
Як зміниться проїзд для учнів?
З 11 грудня безкоштовні поїздки у міському громадському транспорті школярі можуть здійснювати тільки на підставі персоналізованої учнівської ЛеоКарт (синього кольору). Відтак, якщо школярі користуються громадським транспортом і ще не мають такої картки, то її слід оформити якнайшвидше. Зробити це можна централізовано через навчальний заклад. Або індивідуально – в одному з 7-ми пунктів подачі документів/видачі карток. У пунктах картку для дитини віком до 14 років батьки можуть оформити без присутності учня.
Вартість транспортної картки-носія квитка – 60 грн. Дітям пільгових категорій картки виготовляють безкоштовно, оплачувати ці кошти їм не потрібно.
Учнівські картки можуть оформити школярі, які навчаються в школах Львівської МТГ, незалежно від місця проживання.
На підставі учнівської ЛеоКарт, школярі можуть їздити в автобусах, трамваях та тролейбусах безкоштовно цілий календарний рік. Обмежень щодо кількості поїздок немає.
Що зміниться для студентів?
Студенти, які навчаються у вишах, коледжах/професійно-технічних училищах Львівської громади та мають персоналізовану студентську картку ЛеоКарт (синього кольору), зможуть їздити в автобусах, трамваях та тролейбусах за пів ціни. Якщо студент не оформив собі таку картку, то він оплачуватиме проїзд у міському транспорті за повною вартістю.
Студентську ЛеоКарт можна оформити централізовано – через свій навчальний заклад. Видача карток теж відбувається централізовано.
Як поповнити персоналізовані ЛеоКарт та платити за попутників?
Ці персоналізовані картки, як і загальну ЛеоКарт, можна використовувати при оплаті за попутників чи за багаж. Відеоінструкція як це зробити –тут. У цьому випадку поїздка попутника чи перевезення багажу оплачується за повною вартістю.
Як пільговику завалідувати поїздку?
Щоб зареєструвати свою поїздку, пільговику необхідно прикласти картку до валідатора у салоні громадського транспорту та зачекати одинарного звукового сигналу і зеленої відмітки на валідаторі. Це означає, що вашу валідацію – зараховано.
Чому валідація необхідна?
Кошти за пільгове перевезення перевізнику повертає місто. Тому, щоб оплатити перевізнику, кожна пільгова поїздка має бути зареєстрована.
Незавалідована поїздка прирівнюватиметься до неоплаченої, тож це ризик отримання штрафу.
Як перевіряють оплату/валідацію?
Для перевірки контролери матимуть зі собою портативний міні-термінал. На початку перевірки контролер заблокує бортову систему АСОП (валідатори). Це унеможливить будь-яку оплату чи валідацію проїзду під час контролю. До міні-терміналу контролера пасажир має прикласти той засіб (банківську картку, телефон із системою NFC, ЛеоКарт), що був використаний для безготівкової оплати проїзду. Контролер перевіряє саме факт валідації, а не списання коштів з картки.
Аналогічно, за допомогою такого ж пристрою, здійснюється перевірка реєстрації пільгових ЛеоКарт. Кантролер перевіряє не наявність картки, а саме факт валідації.
Пасажирам, які здійснювали оплату готівкою у водія, для перевірки необхідно надати паперовий квиток - контролер через міні-термінал зчитає всю необхідну інформацію з QR-коду на ньому.
Якщо у салоні не працюють валідатори?
У такому випадку пасажир має право не оплачувати за проїзд. Натомість водій, у разі виходу з ладу системи оплати проїзду чи її окремих компонентів, повинен продовжити рух за маршрутом до кінцевої зупинки та з'їхати з рейсу для ремонту обладнання.
Читайте також: Львівська агломерація: що означає її створення та кому вона вигідна?