У Львові бюджетний процес дійшов стадії обговорення та вже зрозумілі цифри надходжень та витрат, на які може розраховувати громада у черговому воєнному 2024 році. Документ мають затвердити на черговій сесії міськради, а поки влада пропоную обговорити головні пріоритети кошторису та за потреби скорегувати його. Про що йдеться, розбиралася редакція 032.ua.
Отже, у львівській мерії головними напрямами, на які витрачатимуть кошти у 2024 році називають підтримку Збройних сил України, освіту, медицину і соціальний захист, критичну інфраструктуру та резервний фонд (ліквідація наслідків ракетних ударів). Загальний розмір бюджету орієнтовно складає 13 мільярдів гривень.
Напередодні у Львівській міській раді відбулось публічне обговорення проєкту бюджету Львівської громади на 2024 рік з громадою міста та депутатами. Але це не означає, що цей процес завершено, ще кілька днів усі охочі можуть подавати свої пропозиції на електронну адресу dfpp.lviv@gmail.com.
За словами першого заступника міського голови Львова Андрія Москаленка, йдеться про загальний бюджет Львівської громади, де не розглядають капітальні видатки.
"Головні показники були презентовані для громадськості. Сьогодні (24 листопада – ред.) перший драфт (початковий варіант проєкту) бюджету затвердили на засіданні виконавчого комітету, аби з понеділка на депутатських комісіях почати його розглядати", - пояснив він.
Щодо розміру бюджету на 2024 рік, а саме – близько 13 мільярдів гривень, та його пріоритетів, за словами Москаленка, є консолідована позиція міського голови Львова та всіх голів фракцій. Найцікавіша для громадськості сьогодні позиція – підтримка Збройних сил України – у наступному році буде збережена в в розмірі мільярд гривень, так само як це було цього року.
Про збільшення видатків у цій сфері поки що не йдеться, оскільки "військове ПДФО", яке наразі складає 1,8 млрд грн на рік, буде вилучено з міського бюджету, але підтримка військових для місцевої громади залишається нашим пріоритетом.
Нагадаємо, Президент України Володимир Зеленський підписав законопроект №10037, який передбачає перенаправлення військового ПДФО із місцевих бюджетів до державного.
Також Верховна Рада ухвалила держбюджет-2024 у другому читанні. "Ціна питання" цього і наступного року для загального бюджету від законопроекту №10037 становить: 214,7 млрд грн – на військові видатки.
З 1 жовтня по 31 грудня 2023 року військове ПДФО спрямовується до державного бюджету у пропорції 50% на 50%: ДСЗІ на дрони (13 млрд грн) та Міноборони на закупівлю артилерійських систем (13 млрд грн).
З 1 січня до 31 грудня року, в якому припинено або скасовано воєнний стан військове ПДФО розподіляється у таких пропорціях:
- 45% - ДСЗІ на дрони (прогноз 43+ млрд грн);
- 45% - Мінстратегпром для розгортання виробництва боєприпасів та зброї (43+ млрд грн);
- 10% - розпорядникам сектору безпеки та оборони для автоматичного розподілу між військовими частинами пропорційно відповідно до сплаченого ПДФО (близько 10 млрд).
- З 1 січня також акциз (крім місцевої частини 13,44%), який йшов у Дорожний фонд.
Тема "військового ПДФО", який забирають у місцевих громад та спрямовують на згадані вище потреби, була гострою останнім часом та відверто політизованою. Вирішувалося питання під час численних акцій з гаслами на кшталт: "Дрони, замість не бруківки!" Насправді для пересічного громадянина питання просте: де під час війни більше вкрадуть – у місцевих громадах чи на державному рівні? Поки що ідея з ПДФО проходить випробування часом.
Коли законопроєкт про перерозподіл військового податку на доходи фізичних осіб ще не був прийнятий остаточно та підписаний президентом, міський голова Львова Андрій Садовий відреагував на цю ідею досить стримано та наголосив, що нові правила мають бути прозорими та повинні діяти лише на період воєнного стану.
"Закон забороняє містам купувати зброю для армії, а зброя потрібна. Якщо ці кошти допоможуть нищити ворога, то ми у Львові готові поділитись з державою частиною нашого ПДФО. Але в мене є 2 пропозиції, які прошу почути і врахувати у законопроєкті:
– Прозорість. Наскільки це можливо в мілітарному контексті. Гроші військових мають йти на потреби військових;
– Перерахунок військового ПДФО до державного бюджету, замість місцевого, має діяти лише на час воєнного стану. Після перемоги все треба повернути на свої місця, у буквальному значенні", – зазначив він.
Чотири інших головних напрямки – це підтримка критичної інфраструктури, медицина, тобтореабілітація та соціальна політика, а також освіта і підтримка резервного фонду, витрати з якого насамперед передбачені на ліквідацію наслідків ракетних атак.
На багато програм в проєкті бюджету пропонується зменшити видатки, від деяких взагалі змушені відмовитись. "Багато з них важливих, але ми маємо чіткий пріоритет. Якщо на це зараз можна не витрачати кошти, то ми натомість скеруємо їх на потреби Збройних сил, саме таким чином і сформований даний проєкт бюджету", – пояснив Андрій Москаленко.
Загалом бюджет 2024 року буде меншим, аніж цьогорічний. У загальних цифрах наразі він виглядає приблизно так:
- Підтримка ЗСУ – 1 млрд грн;
- Освіта – 4 704,9 млрд грн;
- Медицина, соціальний захист – 851,4 млн грн;
- Критична інфраструктура – 873,8 млн грн;
- Резервний фонд (ліквідація наслідків атак ворога) – 350 млн грн.
Освіта залишається найбільшою статтею видатків. При цьому зростають потреби у видатках по всіх галузях, в основному за рахунок того, що збільшується зарплата, і росте вартість енергоносіїв. Так само пріоритетом є медицина і соцзахист.
За словами Вікторії Довжик, директорки департаменту фінансової політики Львівської міської ради, залишаєтся проблемою для всіх органів місцевого самоврядування підтримка теплопостачальних підприємств. Для львівської громади напрям критичної інфраструктури - 873,8 млн грн – це лише підтримка теплопостачальних підприємств. Реальна потреба за пропозицією департаменту була 1 млрд 200 млн. Поки що передбачено таку цифру лише для того, щоб тарифи на тепло не піднімались, для цього передбачено відшкодовування з бюджету.
Загалом у проєкті бюджету на 2024 рік зменшили видатки. На що саме:
- освіту,
- охорону здоров’я, соцзахист, культуру та мистецтво,
- житлово-комунальне господарство, транспорт та транспортну інфраструктуру,
- інші заходи та програми.
Фінансування деяких програм довелося припинати. Серед них, зокрема, депресійна лійка, програма "Зробимо Львів кращим", "Медичний контакт-центр", програма фінансової підтримки КНП "Львівське клінічне територіальне медичне об’єднання акушерства та гінекології".
Загалом, якщо дивитися на бюджетний процес у Львові, можна сказати, що могло бути набагато гірше. У країні, яка дає відсіч "другій армії світу", дивно, що на місцевому рівні взагалі зберігається можливість фінансувати, наприклад, мистецтво. Навпаки, бізнес намагається не тільки виживати, але й розвиватися у найскладніших умовах. Війна не стала для економіка країни, та, зокрема, Львівщини свого роду "анафілактичним шоком", коли всі ресурси короткочасно спрямовуються лише на підтримку найважливіших функцій організму. Бо, якщо такий стан триватиме, він швидко приводить до смерті. І це не наш випадок. Бюджет 2024 – не бюджет розвитку, але і не бюджет критичного виживання.
Читайте також: У Львівській ОВА чиновники навчалися, як стати "викривачем корупції".