Хто та чому просуває ідею запуску аеропорту "Львів"

Ідея відкриття цивільного авіасполучення у Львові або на іншому аеропорті на заході України знову лунає у заявах українських можновладців. Попередня інформаційна хвиля на цю тему пройшла у червні цього року. Нещодавно керівник Офісу президента Андрій Єрмак знову підняв її під час візиту до США та її підхопили в Україні по вертикалі президентської влади.

Заяви про повітря

Очільник ОП Андрій Єрмак 15 листопада під час поїздки у США, виступаючи в Інституті Хадсона у Вашингтоні, повідомив, що в Україні ще до кінця війни можуть відкрити один цивільний аеропорт. Він не конкретизував, який саме та коли, але з контексту журналісти зрозуміли, що йдеться про захід України. Тобто – аеропорти у Львові та Ужгороді.

Єрмак пов'язав цю перспективу з необхідністю посилення української ППО. "України потрібна надійна парасолька. Ми вже працюємо над цим з нашими партнерами", - заявив він. Та додав, що "це ознака того, що наближається переломний момент у війні. Наступний рік стане вирішальним у цьому відношенні".

Естафету від шефа по президентській вертикалі швидко прийняв керівник Львівської ОВА Максим Козицький, та через кілька днів заявив, що темою зацікавилися турецькі партнери. "Надзвичайний і Повноважний Посол Турецької Республіки в Україні Мустафа Левент Більген під час нашої зустрічі запитав про можливість відновлення роботи Львівського аеропорту для цивільних рейсів. Пан Посол уперше після свого призначення прибув з візитом у Львівську область.

Окрім перспектив відкриття авіасполучення, обговорили варіанти співпраці в інших галузях. Я розповів панові Послу, що станом на сьогодні у нашій області зареєстровані понад 360 підприємств із турецькими інвестиціями", - повідомив Козицький.

Напевно, йшлося і про безпекову частину проекту, але у дописі очільника Львівської ОВА ця складова майже не згадувалася, а після оновлення зовсім зникла у офіційному повідомленні на сайті ОВАПро це журналістам повідомило Посольство Туреччини в Україні, за що редакція 032.ua вдячна. Але, якою би там не була бесіда пана посла із Козицьким, все одно помітно, що президентську вертикаль влади тема аеропорту дуже турбує, і вона зацікавлена у просуванні ідеї відкритого неба над Львовом. 

Так чи інакше, заяви і Єрмака, і Козицького безпосередньо стосуються необхідності швидкого посилення української системи ППО, оскільки авіасполучення можливе лише за умови "надійного неба".

Ніколи такого не було…

Це загострення теми авіасполучення під час війни викликає стійке враження дежавю, оскільки нещодавно вона у дещо іншому контексті виникала та приблизно с таким же швидким результатом – нульовим.

Козицький казав про можливість відкриття аеропорту у Львові в червні цього року після підписання програми Європейського Союзу "Механізм "Сполучення Європи" віцепрем'єр-міністром з відновлення – міністром розвитку громад, територій та інфраструктури Олександром Кубраковим та комісаром ЄС з питань транспорту Адіною Велян.

"Ми обговорили можливість відкриття львівського аеропорту. Це одна з важливих речей, яку ми дуже чекаємо. Ми надіємося, що так як наразі є зерновий коридор, може бути і гуманітарний, забезпечений Європейським Союзом", - сказав Козицький.

Він не додав, чи були якісь результати цього обговорення, просто кинув камінь у воду, та пішли хвилі. При чому не зрозуміло, яке відношення на той час мав "Механізм "Сполучення Європи" до теми аеропортів, оскільки по суті цей документ передбачає виділення ЄС Україні 33 мільярди євро для розбудови транспортної інфраструктури. А саме: пунктів пропуску, транспортної мережі, перш за все, розвитку експортної логістики на наших західних кордонах.

На цю заяву швидко відреагували військові, і в ефірі телемарафону речник Повітряних сил ЗСУ Юрій Ігнат заявив: "Якщо буде якесь рішення подібне прийнято, то насправді це дещо дивно. Тому що як це в даних умовах (війни, - ред.) буде працювати...".

На думку військового, перед відкриттям будь-якого аеропорту потрібно оцінити загрози та небезпеку, а міста на заході України все ще обстрілює росія.

"Зрозуміло, що хочеться мати повітряне сполучення. Зокрема, з нашими партнерами. Але треба його чимось захищати. Зрозуміло, що системи Patriot, які можуть захистити від балістики, системи Iris-T, NASAMS – вони є в нас не в достатній кількості", - зазначив військовий.

Думку про необхідність постачання Україні сучасної зброї для захисту від агресії росії підтримав Глава Міністерства закордонних справ України Дмитро Кулеба, який повідомив, що під час війни могли би відкрити аеропорт "Львів", якби в Україні були винищувачі F-16. Наразі аеропорти не можуть відкрити через безпекову ситуацію в країні, зазначив він.

Гонка озброєнь та проєктів

Згадуючи безпекову частину питання треба підкреслити і про прогрес, якого досягла Україна за цей час. Якщо раніше казали, що лише Київ можна вважати відносно надійно захищеним містом в Україні від повітряних атак москалів, то сьогодні менше прильотів відчувають й інші міста країни. Але і повітряних атак саме ракетами значно поменшало, ворог активніше використовує "шахеди", постійно шукає нові маршрути, веде їхню розвідку іноді безглуздими, на перший погляд, атаками. Крім того, зруйнувати аеропорт та накрити на ньому всі літаки, що там є – не таке вже просте завдання. Спитайте про це в український повітряних сил, які москалі вже "знищили" десятки разів, а вони щодня завдають ударів по ворогу.

Також зовсім не секрет, що ворог накопичує ракети для потужних атак на інфраструктуру взимку, аби вчинити як максимум довгочасний блекаут та паралізувати Україну, як мінімум – створити "дискомфортні" умови для населення, спровокувати протести, знизити керованість країною під час війни. Всі ці залякування та загрози "зради" на думку кремля має стати грунтом для перемовин про перемир'я, яке вкрай необхідне ворогу. Наразі він кинув на окремі ділянки фронту все, що в нього є в оперативному ресурсі аби досягнути помітних перемог. Авдіївка – тому найяскравіший приклад. Аналогічним фронтом стануть і повітряні атаки взимку. І все це заради того, щоб примусити Україну до перемир'я на умовах країни-терориста, бо про швидку перемогу у кремлі зараз вже явно і не думають.

Але є одне але. Наприклад, міністр оборони Німеччини Борис Пісторіус під час візиту до України оголосив про новий пакет військової допомоги. "До цього пакета, звісно ж, включено ще чотири системи IRIS-T SLM…", - сказав він на спільному брифінгу з міністром оборони України Рустемом Умєровим у Києві. Звісно, саме ці системи не стануть на бойове чергування вже сьогодні і в даному випадку йдеться про 2024 рік. Водночас було вже багато прикладів, коли про постачання сучасних зразків зброї українці дізнавалися вже коли вона починала працювати на фронті. Як це було з ракетами ATACMS. Дізнавалися про їх наявність вже практично під час прильотів по ворожих цілях. Так само і з F-16. Про їх роботу у повітрі України ми дізнаємося не з анонсів, а постфактум, коли будуть вражені ворожі об'єкти чи збиті ракети, "шахеди" та літаки.

Тобто, йдеться про те, що Україна зовсім не стоїть на місці і готовність нашої ППО та її ресурси зараз набагато кращі, ніж минулої зими, і проходження холодного періоду може стати якраз екзаменом на готовність запуску цивільного авіасполучення. І необов'язково це буде саме Львів. Бо є ще Ужгород, де для запуску аеропорту треба добудувати злітно-посадкову смугу та налаштувати співпрацю зі словацькими колегами та поставити там відповідні навігаційні системи. Щоправда, наразі черговий європейський фанат путіна Роберт Фіцо може стати тут більшою проблемою, ніж можливості нашої ППО чи кремлівські ракети та "шахеди".

Так чи інакше, запуск Львівського аеропорту точно не відбудеться завтра. Також можна бути впевненим, що про цю подію не перестануть говорити у контексті необхідності посилення української ППО. А можливо у Офісі Президента просто люблять красиві проекти і тому згадують про нього, коли хочеться виглядати цікавим та сміливим на міжнародній арені. Це теж варіант.

Читайте також: Львівська ОВА скерувала на потреби військових ще понад 18,7 млн грн.

Партнерський спецпроект
11:00, Сьогодні