Чи буде Львів приймати літаки: названа ціна питання

Бажання в авіаперевізників літати в Україну вже є, але поки що це неможливо. Такий висновок можна зробити з оголошених нещодавно планів найбільшої європейської авіакомпанії "Ryanair" щодо відновлення авіасполучення в Україні. Якщо дозволить EASA (European Union Aviation Safety Agency), українські аеропорти, зокрема, Львів та Бориспіль зможуть приймати міжнародні рейси. Є тільки одна "невелика" умова: гарантії безпеки від України.

Бойовий настрій "Ryanair"

У липні керівництво "Ryanair" зустрілося в Україні з представниками аеропортів "Бориспіль", "Львів", "Одеса", з якими домовлялося про відновлення перельотів в і з України так швидко, як це буде визнано безпечним. Загальна сума довгострокових інвестиції оцінюється близько 3 мільярдів доларів.

"Ми представили міністру (віце-прем’єр-міністру відновлення Олександру Кубракову – ред.) план відновлення авіації в Україні. Згідно з ним, ми взяли на себе зобов’язання, якщо EASA (European Union Aviation Safety Agency) підтвердить відкриття неба та в аеропортах буде конкурентоспроможна вартість, ми забезпечимо 5 мільйонів пасажирських місць на літаках в Україні в перший рік. Упродовж шести тижнів після відновлення неба ми вважаємо можливим з’єднати Київ з 25-ма європейськими містами. Приблизно 10 – зі Львова, і наступні 5 міст - з Одеси", - розповів в інтерв'ю "Інтерфакс-Україна" CEO "Ryanair" Майкла О’Лірі.

За його словами, основними містами, з яких слід почати, будуть, очевидно, Варшава, Краків, Берлін, Франкфурт, Мілан, Рим, Лондон, Брюссель, Амстердам і Париж. "Отже, це всі основні міста. І оскільки у нас є літаки, які базуються в цих містах, ми можемо просто розвернути ці літаки на обслуговування Києва та Львова. Це станеться, я думаю, протягом приблизно двох-шести тижнів", - каже він.

У "Ryanair" наразі розглядають два плани: перший, коли війна закінчиться і все відкриється за кілька днів. Та другий, найбільш вірогідний, згідно з яким лоукостер зможе планувати невелику кількість рейсів вже наприкінці цього року.

"Чи можемо ми переконати європейські органи безпеки та українську владу, що польоти будуть безпечними, що вони можуть захистити літак від безпілотників, ракет і тому подібного, як це відбувається в Ізраїлі? Українська влада працює з потрібними людьми, щоб спробувати знову відкрити повітряний простір, але ми нічого не можемо вдіяти, якщо вони не переконають EASA, Європейське агентство з безпеки та страхові компанії, що виконувати обмежену кількість рейсів до Києва і Львова – безпечно", - пояснив О’Лірі.

Щодо конкретних планів, то "Ryanair" планує протягом 12 місяців розмістити літаки, пілотів, бортпровідників, запасні частини в Борисполі, Львові та Одесі. Йдеться про 10 літаків у Києві, можливо, п’ять літаків у Львові і, можливо, один-два літаки в Одесі. О’Лірі вважає, що можливо подвоїти їх число протягом наступних 2-4 роки, по мірі збільшення трафіку.

У довгостроковій перспективі "Ryanair" розглядає можливість побудувати в Україні власні ангари для технічного обслуговування літаків, в тому числі двигунів. "Ми плануємо побудувати власний цех з обслуговування двигунів, інвестиції в який складуть $500 мільйонів. Ми хочемо відкрити це в Європі, і я думаю, що Україна була б дуже цікавим місцем для чогось подібного. Україна має висококваліфіковане населення, до того ж, скоро стане членом Європейського Союзу", - розповів CEO "Ryanair".

Вони щось знають?

Такому настрою пана О’Лірі можна тільки позаздрити. Або він найсміливіший CEO сьогодення, або, як кажуть, "він щось знає". Бо такі заяви пролунали невдовзі після ракетного обстрілу Львова, напередодні піку російської ракетної навали на Одесу та під час перманентних атак Києва, який вартові ППО наразі обороняють краще, ніж будь-яке місто у країні, але працюють по ворожих ракетах та безпілотниках саме у передмісті столиці, яким згаданий аеропорт "Бориспіль" по факту і є.

Гаряча пропозиція О’Лірі, здається, трохи приголомшила віце-прем’єр-міністра відновлення Олександра Кубракова, який не став називати якісь орієнтири у часі, навіть не пролунало щось на кшталт "найближчі два-три" тижні або місяці, як зараз це заведено в Україні.

"Ключовим в умовах війни для нас залишається збереження придатності авіаційної інфраструктури та кваліфікації персоналу. У той же час відновлення польотів буде можливим як тільки дозволить безпекова ситуація. Проте вже зараз ми працюємо над рішеннями та інвестиційними планами, які дозволять швидко запустити літаки. Вдячний за лідерство у відновлення нашої авіагалузі, конкретні пропозиції та рішення компанії Ryanair – відданому партнеру України", – підсумував результати зустрічі Олександр Кубраков.

Його можна зрозуміти. Звісно, українського чиновника навіть під пакетом "Граду" може добре збуджувати сума з кількість нулів більше шести, але тут далеко не все залежитьвід уряду та й України в цілому. Це не той випадок, коли можна розмірковувати, чи доцільно будувати аеропорти на відстані у 60-100 км від лінії фронту, як це було до повномасштабного вторгнення росіян. Тут наявність тотального покриття країни війною розуміють навіть селебриті у Буковелі, що би про це не казали моралісти у своїх блогах.

Можливо, саме тому у промовах щодо відновлення авіасполучення постійно згадується досвід Ізраїлю, який забезпечує можливість роботи цивільної авіації під час війни. Як це бачить пан О’Лірі: "Це можливо. Подивіться, що робить ізраїльська влада. Ми працюємо в Ізраїлі та за його межами. Летимо в аеропорт Тель-Авів. Час від часу із Західного берега лунають ракети, а ХАМАС запускає ракети. Отже, все можливо. Але потрібно переконати європейські органи безпеки, що виконання польотів буде безпечним. Влада повинна показати, що вони можуть захистити рейси, які прямують до Києва та Львова, тому що без цього органи безпеки та страхові компанії не дозволять здійснювати рейси. Україна має продемонструвати, що вона безпечна і може захистити авіарейси. Якщо вони зможуть це зробити, тоді європейці скажуть, що це безпечно – і ми повернемося буквально протягом шести тижнів".

Але тут він помиляється у порівняннях. По-перше, ізраїльський "Залізний купол", який захищає країну від атак ХАМАС, далеко не був би здатний на подібне в Україні – зовсім інші ракети, самі атаки підступніші та складніші для будь-якої системи ППО. По-друге, Ізраїль просто не дасть той "купол" Україні через специфічні уподобання у зовнішній та безпековій політиці.

Сучасна система ППО, побудована навколо столиці, має навіть кращі показники, оскільки вже зруйнувала міф про неможливість ураження російських гіперзвукових "Кинджалів" та подібних виробів ВПК залісся. Логічніше було б апелювати до партнерів України щодо постачання більшої кількості систем "Patriot" та інших зразків озброєння для створення аналогічного київському "куполу" над містами-мільйонниками в Україні. Одеса, Львів, Дніпро, Запоріжжя, Херсон – просто кричать про таку необхідність. А речник речник Повітряних сил ЗСУ Юрій Ігнат вже неодноразово нагадував, що кілька ескадрилій F-16 допомогли б закрити це питання.

З іншого боку, якщо потужний європейський бізнес долучиться до лобіювання безпекових вимог України, така синергія нашими потугами на зовнішньо-політичному фронті могла б дати дуже добрий результат.

А деякі виробники вже й прямо кажуть, що здатні самотужки захищати бізнес в Україні. Наприклад, німецький концерн Rheinmetall, який планує протягом наступних 12 тижнів відкрити в Україні завод бронетехніки. Після погроз росіян розбомбити це виробництво, керівництво концерну заявило, що від планів не відмовляється, а планує захистити завод від атак за допомогою власних систем протиповітряної оборони.

Тобто, все можливо. І якщо "Ryanair" вдасться лобіювати посилення ППО навколо Львова, то пану О’Лірі невдовзі буде приємно доповідати акціонерам про вдале просування інтересів лоукостера в Україні. А львів'янам не боятися стати ще більш "смачною" мішенню для росіян, з відновленням цивільного авіасполучення.

Читайте також: Аеропорт Львів: відкрити не можна чекати.