З початком повномасштабного вторгнення росії в Україну чимало підприємців змушені були повністю змінити специфіку своєї справи. На “бізнес депресію” вплину постійні бомбардування, терор російської армії, різка зміна курсу валют та настрої потенційних клієнтів.
Деякі підприємці у такий час повинні змінювати специфіку своєї роботи та підлаштовувати власну справу до нових умов. Тож у нас постає питання, чи можливо побудувати бізнес у воєнний час та як функціонують вже існуючі підприємства.
У рамках спецпроєкту “Війна за незалежність” журналістка 032.ua вирішила поспілкуватися з підприємцями у Львові та з’ясувати, як війна вплинула на їх бізнес в цілому.У цій статті редакція 032.ua навела приклади успішного ведення бізнесу в таких непростих для нашої країни умовах.
“Хто зміг взяти себе в руки, проявив гнучкість у прийнятті рішень - залишився на плаву”
Про ведення львівського бізнесу під час війни читачам 032.ua розповіла власниця зооготелю та співвласниця маркетингової агенції Діана Зюбрик. У Львові її бізнеси є досить успішними, а маркетингова агенція зараз веде близько 30 компаній не лише українських, а й міжнародних.
Співвасниця львівської маркетингової агенції Діана Зюбрик
Діана Зюбрик розповіла, що війна вплинула на багато бізнесів. У когось власна справа почала розвиватися стрімкіше, а хтось був змушений закрити підприємство через фінансові труднощі.
“В першу чергу це залежить від власника бізнесу. Той, хто зміг взяти себе в руки, проявив гнучкість у прийнятті рішень - залишився на плаву”, - додає дівчина.
За словами підприємиці, протягом всього періоду ведення воєнних дій прослідковувалась непередбачувана поведінка споживачів. В економічних показниках це виглядало так: то різкий ажіотаж та масові купівлі, то навпаки - аномальний спад.
“Найбільше однозначно постраждати галузі, у яких виробничі потужності розміщуватись на сході, які ведуть експортно-імпортну діяльність. Хоча я певна, трансформуватись потрібно завжди, але на це потрібен час і моральний ресурс. Однак далеко не всі можуть працювати з холодним розумом під час існуючого тиску”, - зауважила Діана Зюбрик.
Власниця маркетингової агенції наголошує, що бізнес під час війни запустити цілком можливо, та навіть треба. Сьогодні в Україні (та й у світі) є безліч програм по підтримці приватних підприємців. Такими можливостями потрібно користуватися.
“Точно так. Ми в агенції за цей час взяли на запуск декілька стартапів, які вже почали показувати успішні показники. І 70% наших клієнтів, наперекір війні, активно масштабуються. Крім того, зараз є безліч програм підтримки для малого/середнього бізнесу. Поки є час - варто діяти”, - наголошує Діана.
Не оминула бізнесвумен вплив долара та євро на український бізнес. За її словами, через стрімкий ріст іноземної валюти різко впав рівень життя та платоспроможність населення.
“Ми зі своєї сторони зобов’язуємось піднімати зарплати, а ціни для клієнта в нас залишилися максимально низькими на ринку. Через це падає маржинальність і спроможність активно рости. Та незважаючи на все, я намагають залишатись в позитивному налаштуванні, бо тільки так ми можемо створювати для себе нові можливості”, - підсумувала вона.
“Потрібно ризикувати”
У Львові на вулиці Замарстинівській саме під час воєнного стану двері відчинив салон краси Марії Івчук. Дівчина вже декілька років є успішним підприємцем у сфері послуг краси. Марія має власні курси, салон та планує розширення свого бізнесу. Сама ж вона є відомим у Львові майстром перманентного макіяжу.
Власниця салону краси у Львові Марія Івчук
Підприємиця розповідає, що в успішному веденні бізнесу їй допомагає “позитивне мислення”. Попри велику негативну напругу вона намагається зосередити свою увагу на інших факторах, що і допомагає їй розвивати власну справу.
“Потрібно діяти. Потрібно ризикувати. Адже бізнес любить ризик, без цього тут ніяк”, - додає Марія.
Марія Івчук наголошує, що це не означає повне абстрагування від воєнних подій в Україні. На її думку, бізнес повинен долучатися до допомоги ЗСУ.
“Я щотижня донатила на потреби армії. Частину коштів від прибутку я надсилала у різноманітні фонди, допомагала армії через додаток “Приват 24” та долучалася і до інших зборів”, - розповідає власниця салону.
Дівчина зізнається, що було страшно відкривати новий салон під час війни, однак це її не зупинило. Вона докладає чимало зусиль для того, аби бізнес функціонував та приносив дохід.
Марія Івчук є прикладом успішного підприємця не лише у Львові, а й закордоном. Лише за останні місяці вона встигла презентувати частинку львівського бізнесу у Чехії та Польщі. За словами підприємиці, попереду ще більші проєкти.
“Було страшно, але я старалась про це на думати. Я хотіла налаштувати систему, щоб вона якісно працювала. Я хотіла мотивувати людей своїм прикладом і показати, що все можливо, якщо прикласти достатньо зусиль. Не вийшло? Значить зусильно було мало. Так і сталось. Наразі я працюю над ще одним проєктом та планую його відкриття на кінець цього року”, - розповіла вона.
Власниця салону краси розповіла нашій редакції і про позитивні моменти ведення бізнесу під час війни. Наголошує, що багато бізнесів виїхало з України і це дає можливість новим підприємцям стати в топ-позиції.
До того ж Марія Івчук вважає, що війна та масова хвиля переселенців у Львові впливає на новий потік клієнтів. За її словами, чимало внутрішньо переміщених людей готові допомогти Україні, вкладаючись в її економіку.
"Війна дала багато можливостей"
Звичайно, скільки людей - стільки бізнесів. І в нас постало питання, а чи може бути успішний онлайн-бізнес під час війни? Для цього ми поспілкувалися з підприємицею Тетяною Томою, яка є власницею бренду з виробництва патріотичного одягу. Свій бізнес вона почала після початку повномасштабного вторгнення росії.
Бізнесвумен зізнається, що створювати новий продукт у таких умовах було ризиковано, однак вона дуже хотіла допомогти українцям підняти дух боротьби. Так і з’явилася ідея створити бренд патріотичного одягу.
“Звісно, починати було складно і дуже ризиковано, бо тільки почалася війна і ми не знали, як будуть розвиватися події. Однак у мене було чітке розуміння, що усі попередні мої сфери вже не актуальні. Тому я вирішила створювати щось, що зможе піднімати українцям моральний дух. Це допомогло мені трішки відволіктися від усіх подій та не концентруватися на негативі”, - каже власниця бренду.
Тетяна Тома зізнається, що спочатку замовлення були невеликі, тому бренд почав робити постійно рекламу. Вже згодом підприємиця зрозуміла, що такий одяг дійсно цікавить українців, а за певний час патріотичне вбрання почали замовляти і закордоном.
“Бізнес дійсно стартував швидко. Ми з партнеркою зрозуміли, що наш одяг цікавить українців по всьому світу. Адже наші люди хотіли носити українське, бути з Україною навіть віддалено”, - розповідає Тетяна Тома.
Власниця бренду додає, що під час війни онлайн-бізнес це справді хороша ідея, ризиків у ньому значно менше. Проте у майбутньому планує відкривати у Львові і власний магазин.
Не можна повністю проігнорувати факт впливу війни на український бізнес. Тетяна розповідає, що з 24 лютого вона повністю залишилася без доходів, тому питання заробітку перед нею стояло гостро. Аби зберегти робочі місця, підтримати команду та допомогти українській економіці їм довелося повністю переорієнтуватися. Не забула підприємиця і про ще один важливий внесок. Тетяна Тома разом з командою до сьогодні допомагає українській армії. Частину прибутку надсилають до благодійних організацій, відправляють одяг військовим на передову та допомагають переселенцям.
У веденні власної справи під час воєнного стану Тетяна бачить лише плюси. За її словами, війна дала багато можливостей: пільги від держави, зменшення конкуренції та нові клієнти.
На ведення бізнесу під час війни впливають чимало важливих факторів, які не можна різко оминути чи викинути. Однак попри усе це українські підприємці намагаються залишатися сильними та незалежними. Сьогодні вони впевнено підтримують економіку країни, допомагають армії та масштабуються.
Читайте також: Війна за Незалежність України: що відомо про масові обстріли російської армії 24 серпня