Редакція 032.ua пропонує дізнатися, як будували Головний залізничний вокзал у Львові та переглянути раритетні фото.
Головний залізничний вокзал у Львові є однією із центральних споруд у місті. Він розташований на площі Двірцевій. Щодня зустрічає та проводжає безліч людей, тому є своєрідною візитівкою міста Лева. Далі - про будівництво та як він змінювався із роками.
Перший вокзал на території сучасної України
Історично Головний вокзал у Львові є першим вокзалом на території сучасної України. Він зазнав декілька перебудов та реконструкцій із часу відкриття.
Про будівництво вокзалу заговорили ще у 1841 році, тоді уряд Австрійської імперії затвердив програму створення залізниць у Королівстві Галичини та Волині. У 1858 році товариство Галицьких залізниць отримало концесію на будівництво вокзалу у Львові.
Восени у 1861 році прибув перший потяг
Офіційно відкрили вокзал восени у 1861 році разом із Галицькою залізницею на ділянці Перемишль - Львів. Перший потяг прибув у складі паротягу, двох пасажирських вагонів та чотирьох платформ. Згодом дирекція залізниці отримала дозвіл на регулярний рух потягів зі Львова до Відня і Кракова. Через 5 років відкрили рух до Чернівців, потім до Бродів, Тернополя і Підволочиська.
Один із перших робочих поїздів прямує до Львова
Львівські соколи на львівському вокзалі перед виїздом до Праги
У вокзалі були зали очікування для пасажирів, ресторан, кав'ярня, контори технічних служб і поліції, каса багажного відділення та поштове відділення. Тоді там працювало 38 людей, серед них: начальник, 26 службовців, 10 наглядачів і лікар.
Перебудова львівського вокзалу
У 1892 році залізниця стала власністю держави, тоді вирішили облаштувати новий залізничний вокзал. Затвердили проєкт Владислава Садловського. Стартувало будівництво у 1902 році на місці старого вокзалу. Будівельні роботи виконувала фірма Івана Левинського, Альфреда Захаревича та Юзефа Сосновського. Відкрили оновлений вокзал у 1904 році. У той час він був одним із найсучасніших у Європі.
Львівський залізничний вокзал (1904-1942 років
Руйнування та відновлення вокзалу
У 1915 році вокзал підпалили відступаючі війська Російської імперії. Через декілька років споруда постраждала під час польсько-української війни. Тоді знищили початкові інтер'єри.
Після переходу Львова до Польщі розпочали відновлювати вокзал. На фасаді та всередині споруди встановлено кілька композицій. У 1930 році повністю завершили перебудову вокзалу.
Споруду пошкодили і під час Другої світової війни. У 1941 році вокзал зазнав значної руйнації.
Згодом Головний вокзал також вдалося відновили, однак лише у 1957 році.
Який вигляд мав вокзал у 1970 - 1980 роках
Як можемо побачити із поштівки В. Пилип'юка, у 1970 - 1980 роках Головний залізничний вокзал був досить схожий до того, що існує у наш час. Фронтон будівлі прикрасили скульптурами А. Попеля та П. Війтовича: жінка символізує залізницю і торгівлю, чоловік на леві — промисловість і місто Львів.
Вокзал у Львові (1970 - 1980 рр)
У 2012 році до чемпіонату Євро-2012 відбувся історичний момент для залізниці України. Із Києва до Львова виконав рейс перший швидкісний потяг "Інтерсіті+". Тоді дорога тривала впродовж 4 годин 55 хвилин.
Запустили не лише швидкісний потяг, але і провели комплексний ремонт вокзалу, тоді його намагалися кардинально перетворити на вузол європейського зразка. Для ремонту та модернізації об’єктів вокзалу використали понад 27 млн грн. Після цього впродовж наступних 7 років особливих змін та реконструкції будівлі не було.
Головний залізничний вокзал у наш час
У 2019 - 2020 році провели масштабний ремонт площі перед Головним залізничним вокзалом. Із того часу простір кардинально змінився. На площі розташовані платформи для очікування автобусів, нове розворотне кільце трамваю, що розташоване значно ближче до входу на залізничний вокзал, облаштували новий фонтан, висадили дерева.
У 2020 році ЛКП "Львівсвітло" оновило підсвітку Головного залізничного вокзалу. Нове освітлення має жовтий та білий кольори.
Площа перед Головним залізничним вокзалом у Львові
Нагадаємо, раніше ми розповідали, який вигляд могла би мати набережна у центрі Львова. Університет "Львівська політехніка" представили візуалізацію проєкту штучної водойми, який розробили 10 років тому.
Читайте також: Як будували львівське метро: історія місцевої "підземки"
Фото на головній: photo-lviv.in.ua