Блакитне і машинки — для хлопчиків, а рожеве та ляльки — для дівчаток: такий стереотип відомий нам із дитинства. Дослідники гендерної рівності зазначають, що з народження дітям оточення пропонує певні правила поведінки, які є різними для дівчат та хлопців. Наприклад, коли від образи або болю плаче дівчинка, до неї ставляться зі співчуттям, а коли хлопчик, часто кажуть: "Терпи! Чоловіки не плачуть!". У школі можуть дивуватися, якщо хлопчик любить шити або готувати, а дівчинка піднімає штангу. Це свідчить про те, що у суспільстві сформувалася різна оцінка занять та поведінки відповідно до статі. Ці соціальні настанови, культурні канони і є проявами ґендеру.
Як впливають гендерні стереотипи на сегрегацію товарів і їх пропозицію, дізнавалася журналістка 032.ua у працівників і працівниць дитячих магазинів та молодих батьків, а також розпитала експерток Олену Зайцеву і Ярину Волошин про те, як вибір іграшок у дитинстві впливає на формування світогляду людини.
Юристка НУО "Центр "Розвиток демократії", експертка проєкту "Підтримка реформ управління в Україні (SURGe)" Олена Зайцева зазначає, що вплив соціальних норм і оточення на характер людини є важливим, особливо якщо мова йде про стереотипи за ознакою статі.
Олена Зайцева,фото надала героїня для 032.ua
Як розповідає Олена Зайцева, вибір іграшок, як дітьми, так і дорослими, чітко продиктований стереотипами. Наприклад, в одному з експериментів дорослим неправильно вказали на стать дитини до двох років та зняли на відео, як вони поводяться з нею. Виявилося, якщо людині казали, що перед нею дівчинка, то вона пропонувала дитині ляльки та спокійні ігри. Якщо казали, що хлопчик, - обирала машинки та спонукала малюка до більшої рухливості.
“Британська науковиця Корделія Файн зауважує, що люди зазвичай проявляють загальноприйняті упередження щодо іграшок чи манери поведінки, заохочуючи різний вибір та різні прояви характеру. Показово, що стать дитини - це перше, що зазвичай запитують у магазині іграшок. Діти приблизно до двох-трьох років розпочинають чітко "самосоціалізуватися". Тягнуться до того вибору, який вважається “правильним” для їх статі. Багато хлопчиків починають цуратися рожевого, а багато дівчаток - тягнутися до нього”, - зауважує експертка.
За її словами, відповідний гендерний розподіл призводить до того, що ми розвиваємо в собі ті якості, схильності й таланти, які вважаються у суспільстві «притаманними» для певної статі. Нібито за власним бажанням обираємо стереотипні для жінок і чоловіків професії та заняття, кольори та одяг, тип поведінки та навіть манеру говорити.
На думку Олени Зайцевої, щоб виправити відповідні стереотипи, суспільству потрібно визнати та проаналізувати власні упередження. Запитувати себе: “Якщо я думаю, що людина не здатна до чогось лише тому, що ця людина певної статі, чим я можу це довести? Чи це факти і дослідження, чи лише мої припущення”.
Експертка з питань формування гендерних політик, тренерка Ярина Волошин пояснює, що розподіл на “жіночі” та "чоловічі” ролі породжує стереотипи, наслідком яких є гендерна нерівність. "Дівчачі" та "хлопчачі" іграшки, заняття, типи поведінки - це, власне, результат нав’язаних гендерних ролей.
Ярина Волошин, фото надала героїня для 032.ua
“Діти не народжуються із думкою, що хлопчику не варто бавитися ляльками. Цю думку навіюють дорослі. Дитячі ігри - це спроба пізнати світ і змоделювати якісь ситуації. Найгірше, коли у процес гри з осудом вриваються дорослі, які є авторитетом для дитини. Водити машину чудово можуть і дівчата, і хлопці - так само як і піклуватись про дітей та сім'ю”, - додає експертка.
За словами Ярини Волошин, зараз великі магазини іграшок все частіше розподіляють товари тематично, а не за статевою ознакою. Виробники ж іграшок використовують певні кольори чи зображення однієї статі із одним видом іграшок, щоб орієнтуватись на тих чи інших покупців, що є гендернозумовленим маркуванням.
Журналістка 032.ua вирішила дізнатися, як розміщені товари у кількох магазинах іграшок у центрі Львова. Працівники розповіли, чи існує наразі розподіл іграшок “для дівчаток” та “для хлопчиків” та які товари найчастіше купують для дітей певної статі.
Продавець-консультант одного із магазинів товарів для дітей Кирил розповідає, що у магазині товар розподілений за різними віковими категоріями: для найменших, для середнього віку та старшого віку. Окремо розташовані іграшки “для дівчаток” - ляльки, косметика, щось для рукоділля, окремо - “для хлопчиків” - пістолети, автомати, машинки. Встановлені також “спільні” стелажі із інтерактивними іграми, наборами для ліплення, конструкторами. Щодо кольорів, зазвичай для дівчаток пропонують іграшки у яскравих тонах - червоний, рожевий, жовтий. Для хлопців - у темних, наприклад - синій, чорний, зелений.
“Найчастіше відвідувачі купують відповідно до статі та віку дитини, тобто для дівчаток - ляльки, для хлопчиків - машинки, зброю. Бувають випадки, коли приходять із дівчатами та обирають машинки, однак це трапляється рідко. Ситуацій, коли для хлопців купували ляльки чи візочки не пригадую. Частіше - пістолети, машинки”, - зазначає Кирил.
За словами продавчині-консультантки Юлії, у їхньому магазині іграшок є розподіл товарів за віковими категоріями та за інтересами, щоб людям було зручно орієнтуватися.
“Окремо розташовані іграшки “для дівчаток”, “для хлопчиків” та є місце, де спільні іграшки. Вона зазначила, що для хлопців більшість іграшок різноманітних кольорів. Для дівчаток - дуже багато рожевого.
“Найчастіше батьки купують “стандартно”. Для дівчат - ляльки та все яскраве. Для хлопців - машинки та іграшки у темних кольорах. Були випадки, коли батьки казали хлопчикам: “Рожевий - це для дівчинки”. Однак, діти різні. Були ситуації, коли дівчаткам купували машинки, а хлопцям - ляльки. Часто можна побачити, як татусі відмовляли хлопчиків від іграшок "для дівчат", - розповідає продавчиня.
Журналістка 032.ua також поспілкувалася із батьками дітей до 5 років та дізналася, які іграшки вони купують для них та як ставляться до стереотипу, що блакитне та машинки — це для хлопчиків, а рожеве та ляльки — для дівчаток.
Юлія Лехан-Коротун, мама дівчинки, віком 4,5 років розповідає, що спочатку для дитини купували ляльки, але вона на них не звертала уваги. До 2,5 років їй подобалися машинки.
“Батько дівчинки спочатку негативно на це реагував, але з часом прийняв. Ляльки вже також є, але не дуже часто вона ними бавиться. Оточення реагує на це нормально. Помітно, що у садочку багато дівчаток граються машинками, а хлопчики - ляльками. Вихователі не звертають на це ніякої уваги. Ставлюся до відповідної ситуації спокійно. Ніколи не забирала машинки, не казала, що це для хлопчиків. Вважаю, що дитині потрібно розвиватися. Гратися не лише одноманітними іграшками, тому що це набридає. До того ж, це готує дітей до дорослого життя”, - зазначила жінка.
Юлія Корявин, мама 5-річного хлопчика підкреслює, що її сину з народження не було цікаво гратися машинками. Він більше любив бавитися пупсиком, візочком. Зараз полюбляє м’які іграшки.
“Син любив гратися лялькою. Було видно, що він сприймав її як дитину. Носив, цілував, доглядав та заспокоював. Машинки ніколи не були на першому плані. Можна було побачити, що з цього сміялися старші люди. Однак я реагую спокійно. Інші діти гралися з ним також. Зараз син обожнює м'які іграшки, досі машинки особливо не привертають його увагу”, - додає Юлія.
Марія Ковташ, мама дівчинки, віком 1,4 року зауважує, що її донька зараз полюбляє гратися більше машинками. Жінка до цього ставиться спокійно. Зазначає, якщо дитині подобається, то нехай бавиться. До того ж, у неї такий вік, що лялька не виконує жодної функції, а машини - багатофункціональні.
Юлія Політило, мама дівчинки, якій 4 місяці, розповідає, що для неї розмежування в іграшках немає. На даному етапі купує ті, які підходять як для хлопчика, так і для дівчинки.
“Коли донька зможе самостійно вибрати для себе іграшки, заперечувати не стану. Попри те, буде це трактор, комбайн чи танк. Із народження в дитини формуються певні вподобання. Нав'язувати їй своє бажання не хочу, тому що із раннього віку у дитини має бути свій погляд на світ і проявлятися самостійність. Наприклад, у майбутньому вона буде обирати професію і я не хочу, щоб дочка не пішла навчатися у військову академію, тому що це “для хлопчиків”, - додала Юлія.
***
Насправді і хлопчикам, і дівчаткам можуть подобатися однакові іграшки. Обидві статі потребують різноманітного ігрового досвіду та емоцій. Моделювання поведінки дитини, в тому числі – внаслідок розподілу іграшок на «хлоп’ячі» й «дівчачі», призводить до формування світогляду, в якому ролі жінок і чоловіків чітко визначені, сегреговані і не передбачають варіантів. Вони і є тими гендерними стереотипами, які лежать в основі гендерної дискримінації у різних сферах – побутовій, економічній, політичній, мистецькій тощо. Тому, обираючи своїй дитині якусь річ, варто подумати, який світ ми формуємо для неї.
Матеріал створено в межах проєкту "Гендерночутливий простір сучасної журналістики", що реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром Волині та за підтримки Української медійної програми, що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується Міжнародною організацією Internews