Ігор Гнатів - молодий львівський художник, який працює в надскладній техніці гіперреалізму створив власну онлайн арт-галерею. Спонукала його до цього одна неприємна подія, що розпочалася ще у 2015 році: львівський бізнесмен найняв його та інших художників для роботи в майстерні, але платити за роботу не захотів. Після того, як митець обірвав контакти із горе-підприємцем, з’ясувалося, що його картини під чужим іменем представляла по всьому світу Монаківська галерея.
Кореспондент сайту 032.ua поспілкувався з Ігорем Гнатівим та дізнався деталі ситуації, як це вплинуло на його творчість та про масштабну виставку у львівському Split Club.
Довідково: Ігорю Гнатіву 25 років, зараз він навчається на останньому курсі у Львівській академії мистецтв та працює над дипломом. Паралельно створив онлайн арт-галерею (gnativgallery.com), куди запросив трьох художниць: Христину Бондарук, Ліліану Харковську та Ольгу Шуль. Сам митець родом із Золочева. Малювати почав змалку, але справжню любов до цього йому привила перша вчителька з Будинку школяра - Оксана Володимирівна, з якою Ігор досі підтримує контакт. Після закінчення школи, художник вступив у львівський коледж імені Івана Труша, а згодом - у ЛНАМ. У найближчому майбутньому Ігор Гнатів хоче викладати у коледжі ім. Труша, займатися творчістю і тим самим показувати студентам приклад.
***
Як розповів Ігор Гнатів кореспонденту 032.ua, історія розпочалася ще у 2015 році, коли через соцмережі з художником сконтактувався львівський бізнесмен (імені не вказуємо на прохання співрозмовника - ред.) та запропонував роботу. Після успішно виконаного пробного завдання - чорно-білого портрету, над яким Ігор працював близько двох місяців - молодий митець почав працювати на бізнесмена та створювати глибоко деталізовані картини у стилі гіперреалізму з фотографій.
Художник згадує, що чоловік усе детально продумав і при перших зустрічах вражав солідним автопарком з “Мерседесів”, зокрема, “Гелендвагеном”. І хоч перша пробна робота Ігора його дуже вразила, бізнесмен вирішив продовжити йому випробувальний термін. Тоді митець залучив до роботи ще трьох дівчат, з якими почалась робота над картинами…
“Я вибрав собі тему аборигенів, бо на арт-ринку в Америці вони дуже в тренді. Тож ми вирішили спробувати, і йому все підійшло. Спершу домовленість була такою: він нам знімає квартиру під майстерню, а ми там працюємо. Але через деякий час він вирішив, що ми оплачуємо помешкання 50/50. Згодом домовились, що ми йому робимо 10 робіт упродовж місяця, а він нам оплачує майстерню. Ми працювали у поті чола: я особисто там сидів зранку до вечора, на своїй шиї все тягнув. При цьому паралельно він мав ще кілька майстерень по Львову, де працювало над однією роботою по 5 - 10 людей”, - згадує Ігор Гнатів.
Схема з майстернями полягала в тому, що в одному місці працювало по 30 - 40 людей, які були на випробувальному періоді і замовник їм за роботу не платив. А через деякий час, щоб не витрачати грошей на авторські роботи, замінював їх на новачків. Упродовж 9 місяців роботи в майстерні, Ігор з командою створив близько 70 картин для замовника, але половину “бізнесмен” “завернув”. А за 15 робіт, які взяв, досі не заплатив авторові.
Окрім цього, він все більше й більше почав критикувати роботи митців, найбільш імовірно - щоби не платити їм за картини та за майстерню. Згодом необґрунтованої критики й принижень стало настільки багато, що Ігор Гнатів вирішив більше не мати справ із горе-бізнесменом. Через деякий час, завдяки спільним знайомим із власником майстерні, Ігор Гнатів дізнався, що “бізнесмен” має дуже впливові зв’язки серед високопоставлених осіб.
“Коли я ще там працював, власник казав, що йому потрібно було 2000 картин. Я знав, що він щось вивозить за кордон, але навіть не думав, що під чужими іменами. Він нам взагалі пояснював, що “на квартири” малює. А тут я випадково дізнався від знайомих, що мої роботи продають під чужими іменами, Монаківська галерея представляє їх на світовому ринку. І вартість тих лотів становить 30 - 50 тисяч доларів”, - розповів художник.
Як з’ясувалося, Монаківська галерея у 2018 році виставила роботи Ігоря Гнатіва та інших львівських художників та світових ярмарках у Москві, Парижі (Contemporary Urban Art Section), Люксембургу, Нью-Йорку (Art New York) та Швейцарії (Lausanne, 19th-22th Of April). Концепція полягала в анонімності художників: покупці не знали, чи це твір відомого автора, чи нікому незнаного митця, головне - сам твір. А така загадковість мала додатково зацікавити покупців.
Після першої хвилі обурення від такої нахабності, львівський митець спробував вирішити ситуацію: поспілкувався з професорами у сфері інтелектуальної власності, з юристами, намагався також об’єднати львів’ян, які постраждали від діяльності горе-бізнесмена, але абсолютна більшість з них боїться зв’язків та влади цього чоловіка. Втім, художник впевнений у своїй правоті та має достатню доказову базу, щоб розпочати судовий процес. Бізнесмен про це знає, і вже тривалий час не показується у Львові й уникає зустрічей, відсиджується за кордоном.
“Він з іншими майстернями та авторами підписував договір про те, що вони відмовляються від авторського права. А я нічого не підписував, у нас лише на словах було заключення. Тож інші мають ці договори й нічого не можуть зробити, а я можу”, - наголосив Ігор Гнатів.
Разом із тим, ця неприємна ситуація змотивувала Ігоря, який вирішив створити власну онлайн арт-галерею та залучати молодих, перспективних художників до співпраці. Митець зауважив, що зараз команда не має грошей на оренду комерційного приміщення, тож за допомоги друга було створено сайт gnativgallery.com, який зареєстрували в США.
Зараз, окрім Ігоря Гнатіва, який працює у стилі гіперреалізму, в команді є Христина Бондарук (реалізм, постмодернізм), Ліліана Харковська (примітивізм, абстракція) та Оля Шуль (абстракція).
“Ціль нашої галереї - виставитись на арт-ярмарку в Майямі, правда, там 15 квадратних метрів виставкової площі коштує 15 тисяч доларів. Щоб виставитись, також треба відбір пройти, але я впевнений, що ми пройдемо: там дуже сильні роботи, потужні. І ця ситуація - класний досвід, завдяки якому я поглибився у гіперреалізм, а в Україні в цьому стилі майже ніхто не працює”, - пояснив Ігор Гнатів.
Гіперреалізм - це дуже складна техніка, яка полягає у фотографічності зображення: таку картину, особливо здалеку, важко відрізнити від світлини. Сам художник вважає цей стиль вершиною технічності мистецтва, адже потрібно дуже добре уявити майбутню картину, продумати все до деталей, правильно розмішати кольори, передати “фокус”... Цей стиль виник в Америці та Європі 1970-х років і зараз є особливо популярним у Нью-Йорку, куди запрошують талановитих митців зі всього світу. В Україні ж є лише близько 30 художників, які працюють у гіперреалізмі.
Станом на нині, команда Ігоря Гнатіва потрохи наповнює онлайн-галерею роботами, але кожен із них також паралельно працює над своїми проектами. Художник же працює над дипломом і встиг організувати виставку в центрі Львова у закладі Split Club: до середини грудня тут триватимуть “Протилежності”. Початок виставки також був приурочений до офіційного відкриття онлайн арт-галереї.