Нещодавно сайт "Пасажирський транспорт" опублікував дослідження львівського активіста та фахівця у сфері електротранспорту Антона Лягушкіна, який проаналізував роботу трамваїв та тролейбусів у різних містах України та визначив, де найбільш ефективно він працює. До уваги бралися: вартість проїзду та собівартість одиниці транспортної роботи електротранспорту, тобто кілометра пробігу, а також те, наскільки часто пасажири користуються трамваями чи тролейбусами і відсоток покриття видатків підприємствами за рахунок продажу квитків на проїзд.
Як передає кореспондент сайту 032.ua, при аналізі ситуації на ринку електротранспорту України використовували дані, які щопівроку на офіційному сайті викладає корпорація "Укрелектротранс" - загалом, це інформація про 32 підприємства у різних містах. Враховувались також дані Державної служби статистики, а основні показники роботи електротранспорту в усіх містах країни сформували в таблицю:
Таблиця/"Пасажирський транспорт"
Ключовим показником у дослідженні виявилась вартість проїзду. Львів опинився посередині між найвищими та найнижчими показниками. На першому місці опинилась столиця - у Києві за проїзд пасажири платять по 8 гривень, при цьому там у тестовому режимі працює електронний квиток. На другому місці - Маріуполь із 7 гривнями, третє місце розділили між собою Тернопіль, де також працює е-квиток, Харків та Дніпро - по 6 гривень за один проїзд.
У Львові, як і в ряді інших великих міст (Одеса, Миколаїв, Чернігів, Краматорськ та інші) вартість проїзду становить 5 гривень. Окрім цього, львів'яни можуть трохи економити завдяки проїзним. Але львівські чиновники вже говорять про підвищення ціни на квитки до 6 або навіть 7 гривень. Решта міст, як-то: Суми, Вінниця, Запоріжжя, Івано-Франківськ беруть з пасажирів по 4 гривні або менше за одну поїзду в електротранспорті. Найменша вартість у тролейбусах Кременчуга - 2 гривні, хоч у цьому місті майже все депо складається із нових низькопідлогових машин.
Собівартість одного кілометра транспортної роботи - це ще один важливий показник, який добре показує видатки транспортного підприємства. У Львові виявилась найвища собівартість 1 км пробігу електротранспорту в групі трамвайно-тролейбусних господарств - 69,58 гривень. Трохи менший показник у Запоріжжя, де витрачають 62,33 грн за 1 км пробігу. У інших містах цей показник коливається в межах 53 - 38 гривень. Найнижча собівартість одного кілометра пробігу електротранспорту - в Миколаєві - 34,87 грн.
При цьому, за даними "Укрелектротрансу", з 32 комунальних підприємств, лише 12 мають розраховану собівартість перевезення пасажирів нижчу, ніж встановлена вартість проїзду. Найбільша різниця - у КП "Міський тролейбус" Кривого Рогу, де собівартість проїзду на кінець жовтня становила 10,14 грн, а тариф - 2,5 грн.
Трамвай у Львові/Пасажирський транспорт
Разом із тим, у багатьох містах електротранспорт залишається улюбленим видом громадського транспорту серед пасажирів. На першому місці опинився КП "Херсонелектротранс", тролейбуси якого за 1 км транспортної роботи збирають 17,29 пасажирів. Далі йдуть тролейбуси Слов'янська (16,73 пасажирів), Кропивницького (16,34 пасажирів), трамваї та тролейбуси Львова (15,67 пасажирів), Одеси (13,24 пасажирів) та Вінниці (13,03 пасажирів). Зазначається також, що Львів є лідером серед великих електротранспортних підприємств за показником перевезених пасажирів трамваїв та тролейбусів за 1 км. Це пов'язують із компактністю міста та великою кількістю маршрутів у густонаселені райони.
Ще один критерій аналізу - це процент покриття видатків підприємства виручкою від продажу проїзних документів. Найбільш успішними в цьому плані є комунальні господарства Тернополя та Слов'янська, де реалізація квитків покриває 46,89% та 46,66% від усіх видатків, відповідно. У лідерах опинилась також Вінниця (43,21%) та Рівне (40,11%). Львів отримав середній показник на рівні 28%, а найгірша ситуація виявилась у Кривому Розі, де за рахунок реалізації проїзних документів покривається лише 6,28% видатків підприємства.
Відтак, автор дослідження зробив висновок, що найкраще та найбільш ефективно працює електротранспорт у Одесі та Вінниці, де не лише утримують адекватну ціну на проїзд та стараються працювати в плюс, але й постійно проводять модернізацію машин, яку фактично можна назвати збіркою нових трамваїв та тролейбусів.
За матеріалами "Пасажирського транспорту"