Микола Станіщук - про напрямки роботи Львівської юстиції і правосвідомість громадян

У травні Головне територіальне управління юстиції у Львівській області очолив новий керівник - цю посаду обійняв Микола Станіщук.

Кореспондент сайту 032.ua поспілкувався із головним юстиціаром Львівщини та дізнався, що уже встиг зробити Микола Станіщук за місяць роботи на новій посаді, а які зміни ще чекають на область.

Микола Станіщук, джерело фото: Фейсбук

Досьє: Народився у селищі Делятин Надвірнянського району Івано-Франківської області. Там же навчався та одружився. Перед тим, як приступити на посаду у Львівській області, працював керівником Головних територіальних управлінь юстиції на Івано-Франківщині, Одещині, Рівненщині. Тривалий час був практикуючим адвокатом у кримінальних та цивільних справах, працював з Бюро правової допомоги, стаж роботи - більше 10 років. Окрім цього, був юристом у Пенсійному фонді, Державній фіскальній службі, був керівником приватної юридичної компанії.

Пане Миколо, які перші кроки плануєте зробити на посаді?

Планувати довго часу немає, коли їх треба робити вже і негайно. Я вже розпочав таку роботу, тому що на Львівщині є в чому покращувати роботу управління юстиції. Основним завданням було - налагодити комунікацію з колективом, щоб я розумів проблематику. Намагаюся їздити на виїзні прийоми по районах, тому що необхідно відчувати, чим живуть твої підлеглі, спілкуватися з людьми, які надають ті чи інші наші сервіси, як-то: система органів державної виконавчої служби, система органів реєстрації актів цивільного стану, державний нотаріат. Дуже важливо чути, чи є  якісь пропозиції щодо покращення роботи цих державних установ.

Читайте також: Як і де зареєструвати новонароджену дитину, - РОЗʼЯСНЕННЯ

Львівщина є дуже великою областю з хорошим потенціалом у сфері покращення якості надання сервісів державної виконавчої служби. Маю бажання, з допомогою колективу та Мін’юсту, запустити тут пілотний проект - Сервісний центр по виконанню судових рішень. Станом на нині, є дуже низький відсоток виконання судових рішень, але є законодавчі ініціативи, які його підвищують. Зокрема, хочу звернути увагу на ініціативу Міністерства юстиції в рамках першого та другого пакетів закону “Чужих дітей не буває”, які привели до колосального збільшення кількості судових рішень щодо діток, які до того недоотримували кошти для нормального існування та соціального розвитку. Хоч іще є над чим працювати, але цей приклад показує, що фахові й кваліфіковано написані закони дають свій результат.

Щойно Вас призначили на посаду, Ви повідомляли, що у Юстиції назбиралось багато скарг від мешканців: на що жаліються люди?

Громадяни приходять з різноманітними скаргами: починаючи від низької якості надання комунальних послуг до скарг на роботу державних установ, але переважно вони стосуються правороз’яснювальної роботи. Люди хочуть отримати інформацію про те, як захистити себе у законодавчому полі, що і є основною метою Міністерства юстиції, яке змінило свій підхід до роботи, стали справжнім Міністерством захисту для людей. Цю функцію, мені як керівнику, дуже приємно виконувати, бо немає нічого кращого, як допомогти хоча б одній людині в день.

Ви кажете, що найбільше люди звертаються із запитаннями консультативного характеру. Який рівень обізнаності громадян України зі своїми правами?

Уже другий рік поспіль в Україні реалізують загальнонаціональний проект, ініційований Міністерством юстиції - “Я маю право”, який був визнаний проектом року та виник як реакція на невеликий рівень правової обізнаності українців. Як на мене, коли у людей низька правова свідомість, їх легше обманювати, творити свавілля чиновникам. Відповідно, ми взяли на себе таку ініціативу з різноманітними державними інституціями - проводити правопросвітницьку і правороз’яснювальну роботу.

У рамках цього проекту ми визначали певні теми, починаючи від “Стоп булінг” і “Чужих дітей не буває” - до “Стоп насильству в сім’ї” чи “Рейдерство”, і по кожній з них по областях виїжджали консультативні мобільні групи. Було запроваджено консультативні мобільні пункти, де приймали громадян і надавали їм первинну правову допомогу. При наявності більш глобальних проблем, за необхідності, ми залучали Бюро правової допомоги, які також дуже активно і фахово працювали у цьому напрямку: надавалися захисники, оплата яким надавалася за рахунок коштів з бюджету, і були дуже хороші результати.

Читайте також:  Де народити дитину: пологові будинки Львова, - АДРЕСИ, ЦІНИ

Звичайно, що за один місяць чи рік  не зміниш усю правову свідомість. Тим паче, що ми розуміємо: наше законодавство постійно змінюється, і кожен юрист знає, що є дуже велика кількість недосконалих законів, які суперечать одне одному, але якраз на це і покликане Міністерство юстиції, основною філософією якого є стати Міністерством справедливості та захисту. Ми вирішуємо людські проблеми якомога краще для людей.

У контексті проекту “Я маю право”, є ще якісь плани по Львівській області?

Основне з планів - не зупинятися в напрацьованому напрямку: однозначно має продовжуватись і збільшуватись правопросвітницька робота. Мін’юст формує нові напрямки, по яких буде надаватися роз’яснення, а люди, які стикаються з певною проблематикою, відчують нашу підтримку.

Крім того, ми нещодавно започаткували роботу у Військовому шпиталі, тобто дали можливість нашим пораненим військовим звертатися до нас по допомогу, уже є ряд звернень, які є у нас в опрацюванні. І можу сказати, що уже є певні результати.

Як працює виїзна громадська приймальня для бійців у Військовому шпиталі?

Перш за все, хочу висловити велику вдячність нашим військовослужбовцям, які стоять на захисті українського кордону. Ми не могли залишатись осторонь тих поранених, які потрапляють до Львівського військового шпиталю, фактично, щодня. Поспілкувавшись із керівником цього закладу, ми дійшли до спільної думки, що там необхідно облаштувати виїзний консультативний прийом громадян. 

Звичайно, що туди людина потрапляє у першу чергу на лікування, з пораненням, але коли бійці одужують, у них накопичується безліч питань, які ми з працівниками Головного територіального управління юстиції у Львівській області та шпиталю будемо вирішувати і вже вирішуємо зараз.

Торік у Львові відкрили центр з надання послуг у сфері державної реєстрації актів цивільного стану (РАЦС) європейського зразка – “OpenSpace”. Як він працює?

Рік тому у Львові відкрився “OpenSpace”, але передували цьому пілотні проекти в інших областях, зокрема, у Києві та інших великих містах. Ми бачили, що виникають черги [в РАЦСах - ред.], можливо, бюрократія, відсилання по кабінетах. Тому ми вирішили створити Єдиний відкритий простір - “OpenSpace”. 

Раніше, коли людина приходила по якусь послугу, їй казали піти в банк оплатити державне мито: відстоявши чергу в РАЦСі, вона мусила йти стояти в черзі в банку, а потім ще раз - уже в кабінеті з квитанцією про оплату. Зараз ми цю процедуру набагато спростили, і та кількість громадян, які скористалися цією послугою у Львові, - 14 тисяч 780 осіб, свідчить про те, що ми пішли у правильному напрямку: створили гарне відремонтоване приміщення, де людина може присісти, записатися в електронну чергу, знаючи час, підійти до спеціаліста, побачити що кожен із них робить, оплатити послугу, яку надають у такому центрі на місці.

Одним із важливих аспектів роботи Управління юстиції є боротьба з булінгом. У Львові лише за останні пів року було кілька скандальних випадків у школах. З Вашого погляду, чи покращилась ситуація в країні загалом та у Львівській області з моменту впровадження кампанії “Стоп булінг”?

Ця проблематика замовчувалась упродовж десятків років. Ми пам’ятаємо і себе зі шкіл, і знаємо від наших батьків, що раніше ніхто не звертав увагу на насильство в школі. Звичайно, Міністерство юстиції спільно з громадськими організаціями не могло залишитися осторонь цієї проблеми: ми напрацювали пакет законодавчих ініціатив, що в свою чергу приводить до розуміння що таке булінг, хто є сторонами булінгу, куди можна звернутися за допомогою, яка відповідальність за булінг та як себе захистити. Уже оприлюднили законодавчий акт, який регулює цю площину і визначає сферу порушення тих чи інших прав маленьких громадян.

Ми також здійснювали виїзди по школах в рамках проекту “Я маю право”, розповідали дітям що таке булінг, надавали консультації вчителям, батькам, представникам громадськості, щоб змінити правосвідомість людей. І це приносить свої результати: бачимо перші судові рішення по застосуванню відповідальності за булінг, по яких застосовано штрафні санкції до батьків. Ми впевнені - якщо суспільство буде розуміти що таке булінг і яка відповідальність за це настає, то таке явище з кожним роком буде згасати і з часом має викорінитися у цивілізованій європейській державі, якою є Україна.

Якщо пересічний українець захоче для себе щось дізнатися в правовій сфері, чи може знайти це на сайті територіального управління юстиції чи Міністерства?

Ми у багатьох напрямках надаємо роз’яснення, але розуміємо, що є багато нормативних підзаконних актів, і якщо якоїсь інформації немає, запрошую кожного мешканця Львівщини до себе на особисті чи виїзні прийоми, де надаю консультації. Щосереди я здійснюю прийом у ГТУ Юстиції у Львівській області, куди можна записатись за телефоном чи особисто. Крім того, можуть прийняти відвідувачів у інший день, якщо є на місці, бо все-таки основна наша філософія - це першочерговий захист громадян. Хоча і Мін’юст і ми, будемо рухатись, щоби в першу чергу в Україні працювали і захищали людей закони.

Відеоверсія інтерв’ю з Миколою Станіщуком доступна нижче:

ПОВНЕ АБО ЧАСТКОВЕ КОПІЮВАННЯ МАТЕРІАЛУ ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ І ВВАЖАЄТЬСЯ ПОРУШЕННЯМ АВТОРСЬКИХ ПРАВ