Львівські автобуси та маршрутки - це справжнє пекло, якщо мова йде про літню пору: постійні скарги пасажирів на те, що комусь немає чим дихати/дує, незабутня подорож на межі втрати свідомості, прекрасні аромати людського тіла, і - жодного натяку на кондиціонер.
Журналіст сайту 032.ua у рамках спецпроекту "Транспорт Львова" вирішив провести експеримент та дізнатися, яка температура в салоні звичайного автобуса/маршрутки у Львові у середньостатистичний червневий день. Для цього ми поїздили у цьому виді транспорту з термометром.
Середа, 19 червня
Не дуже спекотний, але й не дуже прохолодний день зі змінною погодою: зранку було досить спекотно, після обіду небо вкрили хмари, які за деякий час розсіялись і знову стало невимовно душно. Дощу не було впродовж цілого дня, але перед тим, у понеділок, 17 червня, Львів таки рясно “полило” з неба, тож у цей день було ще не найспекотніше.
На годиннику - 13:47, ми стоїмо на кінцевій автобусів у центрі міста, на площі Різні. Термометр показує 34 градуси тепла на сонці. Наш напрямок - ТРЦ “King Cross Leopolis”. Під’їжджає автобус №3А (“Електрон”), у нього й сідаємо.
Людей у цей час в автобусі небагато, але майже всі сидячі місця зайняті. Пасажири розуміють дискомфорт подорожей у громадському транспорті влітку, тому всі вікна та люки в салоні - повністю відчинені.
Втім, це не дуже рятує ситуацію - поки автобус стояв 3 хвилини на кінцевій, транспорт прогрівся на сонці. Показник на термометрі поповз на 1 градус вгору, таким чином о 13:50 температура була 35 градусів.
13:53. Автобус нарешті рушає з місця, так само рухається вгору і показник термометра, до позначки “36”.
Ще через п’ять хвилин температура знову зростає на півтора градуса. Якщо вірити приладу, у салоні вже 37,5 градусів спеки.
О 14:30 автобус нарешті добирається до кінцевої точки на вулиці Стрийській. Сонце на 15 хвилин ховається в хмарах, тому і в салоні автобуса стає прохолодніше - 36,5 градусів.
Після 40 хвилин подорожі в гарячому львівському автобусі стає трохи млосно, тому охолоджуємось 15 хвилин у торговому центрі. Аби уникнути теплового шоку, як і рекомендують фахівці, п’ємо негазовану воду, і вирушаємо на кінцеву.
О 14:58 на зупинку під’їжджає безкоштовний автобус від торгового центру. Нещодавно він змінив свій напрямок, і тепер замість Рясного курсує на Медової Печери (спокійно, Сихівські маршрути залишились без змін), тому його і випробовуємо. Термометр показує 32 градуси надворі.
Рівно по графіку, о 15:00 жовтенька маршрутка вирушає за своєю схемою, а показники термометра в салоні стрімко ростуть - уже за 11 хвилин бачимо позначку 34 градуси.
У маршрутці відчинені, наскільки це можливо, усі вікна та люк, тож напівпорожнім салоном “гуляє вітерець”. Тому за 20 хвилин поїздки стає трохи прохолодніше: станом на 15:30 термометр показує 30,5 градусів.
Висідаємо з маршрутки на Медової Печери і чекаємо наступний, уже останній для нашого експерименту транспорт. За кілька хвилин на зупинку прибуває маршрутка №44, у неї й сідаємо. Сонце все ще ховається за хмарами, але рівно дві хвилини в автобусі - і показники термометра ростуть: о 15:35 маємо 32 градуси в салоні.
Ще 10 хвилин подорожі у звичайному “Еталоні”, і стовпчик термометра зупиняється на відмітці у 35 градусів. Стає більш сонячно, але ми стараємось тримати термометр у тіні.
О 15:52 транспорт виїжджає на Зелену, а термометр показує 37 градусів - рекордну температуру в цей день. При цьому, і люк, і вікна в салоні відчинені, всі пасажирські місця зайняті, але нікому не дує.
Упродовж наступних п’яти хвилин сонце взялося нещадно припікати, тож о 15:57 вирішуємо вийти на зупинці, що розташована на перехресті Зеленої - Шота Руставелі. Стовпчик термометра завмер на позначці 37 градусів тепла.
***
Зазначимо, що при температурі вище +30 градусів люди не лише відчувають фізичний дискомфорт, але й ризикують власним здоров’ям. Серце у такому режимі працює інтенсивніше, частішає пульс, розширюються судини. Окрім цього, у спеку змінюється й психологічний стан людей, які стають більш агресивними, тривожними, у них з’являється безсоння.
Чи захищені пасажири по закону? Не зовсім. Наразі немає чітких правил щодо перевезень пасажирів у міському транспорті з обов’язково увімкненими та в принципі наявними кондиціонерами (влітку) та обігрівачами (взимку).
Читайте також: Сайт 032.ua виміряв температуру у львівських тролейбусах: що з цього вийшло
У грудні 2017 року у Верховній Раді зареєстрували проект Закону №7468, який передбачає внесення змін до КУпАП та покращення якості перевезнь у громадському транспорті. Зокрема, відсутність кондиціонерів та навіть термометрів у салоні могла б стати підставою для того, щоб оштрафувати перевізника на 80 - 100 неоподатковуваних мінімумів, що в еквіваленті становить 1360 - 1700 гривень.
Законопроект вносили на порядок денний сесії торік, але у вересні 2018 року його зняли з рогляду. Тож наразі похвалитися подорожами з комфортом можуть лише пасажири літаків чи потягів.
***
Редакція сайту 032.ua уже третій рік поспіль проводить експерименти з вимірюванням температури в салонах громадського транспорту. Червнева пора - найбільш прохолодна для пасажирів автобусів, трамваїв та маршруток, а ось справжнє пекло починається наприкінці липня - серпня. Тоді термометр може показати 40 і більше градусів тепла у салоні громадського транспорту.
Читайте також: Сайт 032.ua виміряв температуру у львівських трамваях: що з цього вийшло
*Примітка: для експерименту ми використовували звичайний вуличний термометр, який може придбати кожен львів’янин у найближчому магазині товарів для дому. Виробник - Україна, місто Харків, компанія “Шатлигін і Ко”. Завод-виробник був заснований 1993 року як приватне підприємство, має великі виробничі потужності, випускає вимірювальні прилади технічного і побутового призначення.
ПОВНЕ АБО ЧАСТКОВЕ КОПІЮВАННЯ МАТЕРІАЛУ ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ ТА ВВАЖАЄТЬСЯ ПОРУШЕННЯМ АВТОРСЬКИХ ПРАВ