“Натхненні Пінзелем”: як для львів’ян відкривають “українського Мікеланджело”, - ФОТО

23 квітня у Будинку органної та камерної музики, що на вул. Бандери, 7 у Львові, відкрилася виставка “Натхненні Пінзелем”.

Організувала її львів’янка Івона Лобан, щоби привернути увагу до напівзруйнованої пам’ятки архітектури - костелу в селі Годовиця на Львівщині, передає кореспондент сайту 032.ua.

Виставка у нещодавно відкритій галереї у Органному залі є частиною проекту “Під Зорею Пінзеля”: близько 20 художників долучилися до ідеї збереження унікального храму поблизу Львова та популяризації творчості галицького барокового скульптора.

На фото: кураторка виставки Івона Лобан і директор Органного залу Іван Остапович

“Ми займаємось питанням відновлення пам’ятки в Годовиці, мріємо, що цей храм буде збережений і там відбуватимуться концерти симфонічної музики... І як ми були приємно здивовані, коли доля нас привела в Органний зал, і з’ясувалося, що вони мріють, аби в них була ще одна філія!”, - розповіла кураторка виставки Івона Лобан.

За її словами, експозиція, за два роки діяльності проекту, постійно змінюється: роботи одних художників мандрують з авторами по різних виставкових залах, долучаються нові автори, дехто з митців створює нові роботи спеціально для “Натхненних Пінзелем”.

“Я вірю, що з кожним днем людей, які пізнають своє минуле, свої коріння через такі креативні проекти стає більше. Вони починають самоідентифікуватися, тішаться, що народилися на землі, де творили геніальні люди, які є гордістю цілого світу.  Коли люди знатимуть, що в них такі сильні предки, будуть з гордістю казати - “Ми українці!”, - зазначила Івона Лобан.

Львівська художниця і галеристка Олександра Білобран долучилася до проекту 2017 року, її картина також прикрашає стіни галереї в Органному залі.

“Як людина мистецтва і небайдужа львів’янка, я підтримала ідею популяризації творчості Пінзеля, щоби світ дізнався про нього. Це - скульптор великого масштабу, його називають “українським Мікеланджело”. Але якщо світ знає про Мікеланджело, то про Пінзеля, на жаль, світу та українцям  відомо не так багато. Такими виставками ми популяризуємо, знайомимо спільноту з творчістю цього автора”, - пояснила мисткиня.

Робота Олександри Білобран - це дерево, яке своїм корінням обплітає ґрот, де стоїть скульптура Святого Онуфрія авторства Пінзеля. За словами художниці, картина дуже символічна, адже саме з цього твору галицького майстра почалось її знайомство з Пінзелем. Сталося це під час подорожі Тернопіллям, у селі Рукомиш у наскельному монастирі.

“Дерево - це благодатна сировина, з якою працював автор, а коріння, яке символічно обплітає грот, - це той багатий мистецький спадок, який лишив Пінзель нам, українцям та який коріннями “вплівся” у нашу історію”, - наголосила Олександра Білобран.

Надихнувся ідеєю також скульптор, графік, реставратор та громадський діяч Віктор Проданчук, який створив для виставки одразу дві графічні роботи, де зображені ангели.

“Концепція була така, що ангел немов пробігає крізь століття, від Трипілля до сьогодення. Я дав багато меандрів, символів безкінечності. Ці орнаменти є і в скіфів, і в трипільців, хвилясті образи є і у скульптурах Пінзеля. Свої графіки я роблю дуже специфічно: беру пластину і по ній ходять люди у мене на виробництві. Графіка має бути “жива”, по ній має пройти “життя”, як по дорозі. Після того, як люди по ній ходять, я її мию і наношу нерукотворне й рукотворне, бездумне і думне”, - розповів Віктор Проданчук.

Митець “відкрив” для себе Пінзеля ще під час навчання у коледжі, але зауважує, що за останні 5 років в Україні помітне більше зацікавлення цією постаттю: після того, як Борис Возницький знайшов для України цього скульптора та зробив у Львові музей його імені, про нього стало дізнаватися більше людей. Зараз справу Возницького продовжує Івона Лобан, своїм нестандартним проектом.

Віктор Проданчук долучився до проекту від самого початку і активно бере участь у всіх мистецьких заходах, пов’язаних із ним. Зокрема, незабаром у Оперному театрі, в рамках проекту “Під Зорею Пінзеля” відбудеться конкурс скульптур на цю тему, до якої автор уже підготував дві роботи, одна з яких стосується явища інквізиції, яке було в часи, коли жив Іоан Георгій Пінзель. Зараз митець працює над створенням портрету галицького майстра. Складність роботи полягає в тому, що єдиний ймовірний портрет барокового скульптора зберігся лише у вигляді “згадки” на одній з робіт самого Пінзеля.

Художниця та викладачка НУ “Львівська політехніка” Наталія Павлюк створила образну роботу на тему Пінзеля, у якому натякає на те, що цей автор - поза часом.

“У мене на картині зверху - земля, а знизу - небо, тому що Пінзель уже відійшов у вічність, а ми зараз є на землі, але його творчість залишається з нами, між небом і землею. Я так її і назвала “Барокове небо під нами і барокова земля над нами”. У цьому житті все дуже відносно, ніколи ми не знаємо, де кінець, а де - початок, тому ця робота вийшла настроєва, філософська, є над чим нам всім подумати: що ми дамо нашим дітям, чи залишимо пам’ять про Пінзеля і чи донесемо ті пам’ятки”, - підкреслила Наталія Павлюк.

Заступник директора Органного залу Тарас Демко розповів, що галерея в установі запрацювала наприкінці 2018 року. “Натхненні Пінзелем” - це уже третя виставка, яка тут відбувається, після персональної виставки молодого львівського художника Івана Дудича “Історі●Я”, що стосувалася біблійної тематики, та київського митця Антона Проненка “Byzantine Electricity”, яка зображувала урбаністичні ландшафти й інтер’єри кав’ярень у країнах, що колись були Візантією, у світлі електрики.

“Галерея повинна притягувати художників з усієї України і не тільки, це наша ціль. Музика і візуальне мистецтво - це те, що, на нашу думку, має чудову синергію. На початку відкриття галереї нам написала Івона Лобан, ми мали довгу й емоційну розмову про її проект, і були захоплені тим, наскільки наші погляди в чомусь співпадають, але наскільки ті способи, якими ми співпрацюємо, є різні. Вона займається питаннями відновлення архітектурної перлини в Годовиці, арт-проектами, возить виставки по Україні, а ми інтенсивно займаємося музичною сферою, організацією концертів. Оскільки ми стали також і галеристами, то вирішили об’єднати наші зусилля”, - пояснив Тарас Демко.

За його словами, “Натхненні Пінзелем” - це той спосіб привернути увагу до соціальних проблем, у контексті руйнування пам’яток, який є дуже актуальним, навіть з огляду на світові тенденції та новини, зокрема, після пожежі в Нотр-Дам де Парі.

“Для виставок у Органному залі є певна планка - найвища майстерність художників. У нас є дуже високий ценз, бо ці виставки бачить величезна кількість людей: у місяць тут буває до 10 тисяч людей. Це місце як концертний зал працює не один десяток років, це один із найголовніших концертних просторів Львова і щомісяця тут відбувається 30 - 40 подій”, - зауважив Тарас Демко.

Директор Органного залу Іван Остапович разом зі своїм заступником та двома експертами - художниками Іваном Дудичем та Антоном Проненком об’єктивно оцінюють та відбирають роботи, які будуть експонуватися на виставці.

Галерея доступна відвідувачам концертів у Будинку органної та камерної музики за годину до початку події, вхід доступний за квитком на концерт. Якщо ж концертів немає, то вхідний квиток у галерею коштує 20 гривень. Рецепція Оргзалу працює з 13 до 19 години, діє також система абонементів та є можливість придбати квиток онлайн.

Читайте також: “Золоті яблука” Івони Лобан, або Як львів’янка разом з Пінзелем рятує храм у Годовиці

Повне або часткове копіювання матеріалу забороняється і вважається порушенням авторських прав