Від 20 копійок до 7 гривень: як змінювались ціни на проїзд та якість перевезень у Львові

Транспорт Львова завжди був головним болем для мешканців міста: постійні корки на дорогах, тиснява в салоні й щорічне “економічно обґрунтоване” зростання вартості проїзду… 

Кореспондент сайту 032.ua пропонує порівняти, як змінювалась ціна на проїзд у Львові з 1990-х років донині та чи покращувались послуги з перевезень.

Початок 1990-х

Ціна квитка: щойно Україна здобула незалежність, на міських маршрутках діяв тариф 20 -50 копійок (на той час це були досить великі гроші). Наприкінці 1992 року разом із гривнями увійшли в обіг купони. Щоб краще зрозуміти рівень тогочасної інфляції, зазначимо, що початково вартість проїзду становила 5 купонів, а на весну 1996 року - 20 тисяч купонів. У вересні 96-го року 100 000 купонів дорівнювали 1 гривні, тобто проїзд у маршрутці коливався на рівні 30 - 50 копійок, тоді як мінімальна зарплата становила 15 гривень на місяць.

Читайте також: Шестеро собачок чекають на добрих господарів у ЛКП "Лев"

Умови перевезення: до 1995 року львів’ян перевозили виключно “приватники” - це АТП №14606 (тепер - “Фіакр”), №14630 та №14631, що заповнили маршрути мікроавтобусами РАФ-2203, ПАЗ-672 та ПАЗ-3205, а згодом - і ЛАЗ-695Н. Наприкінці 95-го року створили комунальне АТП-1, на базі якого курсувало 26 новеньких ЛАЗів моделі 42021. Уже ближче до нового тисячоліття львів’ян “пересадили” на іноземні “пижики” (“Peugeot J9 Karsan”), куди вміщалося не більше 20 людей за раз.

1999 - 2004 роки

Ціна квитка: 80 копійок.

Умови перевезення: на вулиці Львова виїжджають нові мікроавтобуси з РФ - “ГАЗель” та з Італії - “Івеко”, які досить скоро “списали”. Серед перевізників також з’явився тренд на переобладнання вантажних фургонів на мікроавтобуси Mercedes-Benz T1 та T2, що згодом заполонили увесь Львів. У народі їх ще називали “бульбовозками”, бо вони не були пристосовані до перевезення людей з комфортом.

2004 - 2007 роки

Ціна квитка: із 1 липня 2004 року у Львові встановили вартість проїзду на рівні 1 гривні. Тариф не змінювали майже до кінця 2007 року.

Умови перевезення: "бульбовозки" почали відходити у минуле, натомість місто почало експлуатувати українські “Дельфіни”, “Еталони” та “Богдани”. Пасажиромісткість кожної машини зросла до 40 людей в салоні одночасно.

2007 - 2009 роки

Ціна квитка: із 11 грудня 2007 року ціну на проїзд підняли на 25 копійок - до 1,25 грн. На такому рівні вона втримувалась півтора роки.

Умови перевезення: у місті тепер не зустріти “пижиків”, бо їх почали витісняти жовті українські мікроавтобуси. Львів починає купувати перші напівнизькопідлогові та великі автобуси - ЛАЗи і “Богдани”, на вулиці міста виїхав автобус-гармошка ЛАЗ-А292.

2009 - 2011 роки

Ціна квитка: із серпня 2009 року в місті встановили тариф на проїзд у автобусі - 1,75 грн, за яким львів’яни платили аж до 2011 року.

Умови перевезення: Львів починає готуватися до проведення Євро-2012, тому за кредит від Ощадбанку, мерія купує більше двох десятків ЛАЗів. “Соціальні” маршрути №1, 3, 5, які безкоштовно перевозили пенсіонерів і пільговиків, перейшли у режим "маршрутного таксі" та подорожчали до 2 грн.

2011 - 2014 роки

Ціна квитка: упродовж наступних трьох років, до травня 2014 року, львів’яни платили по 2 грн за проїзд.

Умови перевезення: у цей час у Львові розробили нову транспортну систему, яку тільки почали запроваджувати. Обіцяли змінити систему маршрутів, впровадити “радіальний” рух з пересадками від центру до спальних районів і назад, чіткий графік руху, кольорове зонування, трансферні квитки й електронний квиток. По факту, радіальними стали маршрути №1А та №5А, а трохи пізніше - №53. Приватні перевізники мусили відмовитись від перероблених “мерседесів” та малих автобусів зразка “Дельфін”.

Читайте також: Садовий заполонив соцмережі: добірка спільнот, що піарять мера Львова

Травень 2014 - травень 2015 року

Ціна квитка: із травня 2014 року львів’яни цілий рік платили за проїзд по 3 гривні.

Умови перевезення: мешканці Львова почали частіше скаржитися на бруд та поломки в міських автобусів. Багато нарікань було на відносно недавно придбані автобуси ЛАЗ, а також на приватних перевізників, які продавали “Еталони”, котрі раніше представили як транспорт, придбаний для перевезень львів’ян.

Травень 2015 - грудень 2017 року

Ціна квитка: із травня 2015 року і майже до кінця грудня 2017 року вартість проїзду в автобусах Львова становить 4 гривні.

Умови перевезення: перевізники майже не оновлюють рухомий склад. Лише влітку 2016 року було повідомлення про те, що комунальне АТП-1 придбало 10 нових автобусів “Електрон”. Львів’яни продовжують нарікати на якість перевезень і протестують проти нових тарифів, натомість, у мерії пропонують скоротити кількість пільговиків.

Грудень 2017 - січень 2019 року

Ціна квитка: наприкінці 2017 року у Львові затвердили новий тариф на проїзд у розмірі 5 гривень.

Умови перевезення: для комунального АТП-1 придбали за кредитні кошти 150 нових автобусів - 100 білоруських МАЗів і ще 50 “Електронів”. Львів’яни незадоволені приватними перевізниками, часто доходить до рукоприкладства. Частина “приватних” маршрутів переходить в обслуговування АТП-1. У місті знову змінюють схему руху транспорту. Пенсіонери платять за проїзд у автобусах, які обслуговують приватні перевізники.

Лютий 2019 року

Ціна квитка: із 1 лютого у Львові підняли вартість проїзду в автобусі до 7 гривень.

Умови перевезення: пенсіонери та пільговики зможуть користуватись правом безоплатного перевезення. Місто планує закупити ще сотню нових автобусів у кредит.

***

За останнє десятиліття у Львові з’явилася досить помітна тенденція: діє замкнене “транспортне” коло, коли перевізники постійно заявляють про “економічну обґрунтованість коригування (читай - підвищення) тарифів”, а львів’яни протестують, потім проходить кілька місяців, і у мерії затвержують новий тариф. Так було у 2012 році, коли залишили проїзд по 2 гривні, у 2013 році, коли голова Асоціації перевізників Іван Велійка обіцяв покращити якість і сервіс у салонах автобусів, а тим часом львів’яни помічають обідрану стелю в маршрутці. У 2014 році мер Львова заявив, що “втримати вартість проїзду” уже на рівні 3 гривень - “вкрай важко”, а тим часом пасажири сидять на обмотаних скотчем кріслах.

Читайте також: Коли львів’яни обиратимуть нового мера: законодавчі нюанси

2015 року, коли вартість проїзду становила 4 гривні, Іван Велійка заявив, що новий тариф дозволить “втримати підприємства на плаву”, і що про “пільговиків ніхто не попереджав”. Окрім цього, сам же голова Асоціації перевізників Львівщини визнав, що більшість тогочасних автобусів у місті підлягають списанню. У Львові обіцяли промоніторити пасажиропотік, щоб визначити реальну собівартість проїзду, а міський голова переконував, що е-квиток запровадять “уже наступного [2016] року”.

Читайте також: Скільки реально має коштувати проїзд у Львові. Опитування 032.ua

Втім, і за рік львівські перевізники продовжили скаржитись на низькі тарифи, а пасажири - на бруд в салонах і аварійність окремих машин. Із утвердженням 2017 року вартості проїзду на рівні 5 гривень, виглядає, що якість перевезень лише погіршилась: велика кількість автобусів “губила” запчастини під час руху, виникали постійні конфлікти між пасажирами та водіями. І тільки за останні півроку, з придбанням нового рухомого складу, можна побачити невелике зрушення на краще у Львові, хоча і цей факт перекриває платний проїзд для пенсіонерів у автобусах.

Із нового 2019 року знову збільшується вартість квитків у автобусах - до 7 гривень. Перевізники вкотре обіцяють стати більш культурними та нарешті оновити автопарк, і говорити про “економічно обґрунтований тариф”, різницю до якого їм будуть відшкодовувати з міського бюджету Львова. І залишається лише сподіватись, що нова транспортна система міста дозволить вийти із цього замкненого кола.

Повне або часткове копіювання матеріалу забороняється та вважається порушенням авторських прав