Влітку цього року Львів купив 30 вживаних німецьких трамваїв, щоби оновити рухомий склад, однак з'ясувалося, що вони нестандартні: двері вагонів відчиняються назовні, що створює проблему на окремих зупинках з підвищеними платформами. У міській раді обіцяли знайти вирішення проблеми, але згодом сказали, що наразі не планують нічого змінювати. Після довгих суперечок, львівські активісти з ГО "Зручне місто" вирішили самотужки перевірити кожну підвищену платформу та розповісти широкому загалу, що ж там не так.
(На фото: Юрій Тер-Арутюнян)
"Впродовж останнього часу ми вивчали питання підвищених платформ на трамвайних зупинках та провели своє розслідування і можемо представити аналіз ситуації.
Як відомо, вперше питання конструкції підвищених платформ постало одразу після відкриття трамвайної лінії на Сихів, адже конфігурація трамваїв "Електрон" трохи відрізняється від конфігурації трамваїв "Tatra KT4SU" та "Tatra KT4D", які використовувались у Львові до появи "Електронів", і тоді точилися дискусії чи зможуть "Електрони" проїхати на Сихів.
Друга і більш серйозна хвиля дискусій відбулася після появи у Львові трамваїв "Tatra KT4DM" з Берліна, в яких встановлені поворотно-розсувні двері. Такі двері можуть відчинятись лише якщо висота платформи не вища за висоту першої сходинки трамвая. Дискусії видались палкі, за справу взялася прокуратура, а сама історія обросла міфами…
МІФ 1. Платформи відповідають всім нормам
Це неправда. Підвищені платформи, які були споруджені у Львові в 2014-2018 роках, усі мають висоту більше 30 см (точніше: від 34 см до 37 см на вул. Чернівецькій).Це є прямим порушенням чинних на момент проектування та спорудження Державних будівельних норм - ДБН В.2.3-5-2001 «Вулиці та дороги населених пунктів», де в пункті 2.43 вказано, що посадкові платформи влаштовуються «на трамвайних зупинках, суміщених з проїзною частиною, - на 15-30 см вище її поверхні, а за умови розміщення трамвайної колії на відокремленому полотні - на 10-30 см над верхом головок рейок». Тобто, в обох випадках, як для відокремлених трамвайних ліній, так і для спільних з проїзною частиною, висота платформи має бути не вище 30 см.
Читайте також: Львів'янин вимагає повернути нормативну висоту платформам трамвайних зупинок
Це також є прямим порушенням чинного на сьогодні документу "Правила розміщення та обладнання зупинок міського електро- та автомобільного транспорту" затверджених Наказом №21 Державного комітету України по житлово-комунальному господарству від 15.05.95 р., де вказано: «2.12. Посадочні майданчики на трамвайних зупинках, які розміщуються на проїзній частині, слід улаштовувати підвищеними на 15-30 см над поверхнею проїзної частини. 2.13. На трамвайних маршрутах, колії яких розміщені на відокремленій від проїзної частини смузі, посадочні площадки слід улаштовувати підвищеними на 10-30 см над верхом головок рейок».
Збудовані платформи цим параметрам не відповідають. Фото додаються (вул. Чернівецька, Личаківська, Мечникова):
МІФ 2. Трамвайний ДБН так каже робити
Читаємо і аналізуємо. ДБН В.2.3.-18:2007 «Трамвайні і тролейбусні лінії. Загальні вимоги до проектування» кажуть, що платформа має бути в рівень з першою сходинкою трамвая. Перша сходинка – це не є стала величина. Більше того, ця величина може мінятися для того самого вагона через 3 фактори: 1) з часом у вагона сточуються бандажі, 2) з часом у вагона можуть просідати пружини візків, 3) вагон із повним навантаженням пасажирами просідає під їх вагою та має значно нижчий рівень сходинки, ніж порожній вагон. Фактично, ДБН В.2.3.-18:2007 не дає нам жодної конкретної цифри, на яку можна спертись.
Читайте також: Школа - другий дім чи концтабір для дітей? Про музику як фактор творення спільного майбутнього
Отже, при проектуванні необхідно було проаналізувати наявний і перспективний рухомий склад та робити висоту платформ орієнтуючись на трамвайні вагони із найнижчими першими сходинками. Таким чином вхід в трамвай з платформи був би або на одному рівні, або на 5-7 см вище було б потрібно піднятись. Такі величини не перешкоджають вільному доступу до вагону навіть маломобільних категорій мешканців та користувачів інвалідних візків.
МІФ 3. Платформи зроблені добре
Платформи зроблені не добре. Для більшості трамваїв "Tatra KT4", що складають основу трамвайного парку Львова, перша сходинка трамвайного вагона опиняється нижче рівня платформи на 3-7 см. Це не просто неправильно і незручно, це небезпечно, бо пасажир повинен піднятися у вагон з мінімальним перепадом висоти (вагон може бути на 5 см вищим від платформи), але аж ніяк не мати між платформою і другою сходинкою ями, яка може стати причиною нещасного випадку.Фото перепаду висоти додаються:
МІФ 4. Придбані вагони погані
Бути такого не може. Придбані в Берліні вагони відповідають всім нормам, як німецьким, так і вітчизняним. Висота першої сходинки цих вагонів відповідає ДСТУ. Механізм відкривання дверей абсолютно нормальний, такий же механізм використовують багато виробників трамваїв у світі і в них вони чудово працюють на маршрутах з підвищеними платформами. Крім того, такі ж механізми відкривання дверей використовують при будівництві вінницьких трамваїв "VinWay" та автобусів "Ataman".
МІФ 5. Підріжемо двері і все буде ОК
Не буде. Гроші, витрачені на цей вандалізм, будуть витрачені намарно. Це може призвести до проблем із дверима в цих вагонах в майбутньому. Окрім того, це ніяк не вирішить проблему платформ при наступних закупівлях. Або ж нам доведеться значно звузити наші можливості закупівель.
Що робити?
1. Перш за все, слід визнати помилку проектування.
2. Переробити платформи на вул. Чернівецькій (Приміський вокзал). Їх там лише дві, це буде нескладно, але дозволить курсувати «берлінцям» на 6-му трамвайному маршруті.
3. Відновити трамвайний маршрут №4 із тимчасовою кінцевою на вул. Миколайчука. Там на шляху немає «неправильних платформ». Єдина підвищена посадкова платформа – вул. Шухевича в бік до пл. Соборної має висоту 22 см від головки рейки і чудово працює з трамваями і автобусами всіх моделей.
Читайте також: Фотографії старого Львова: ТОП-10 світлин автобусів львівського виробництва
4. Виправити посадкові платформи на Дорошенка. Окрім проблем з трамваями, там є ще гірша проблема з автобусним маршрутом №9, автобуси якого не можуть впритул під’їжджати до платформи через аналогічну ситуацію з дверима.
5. Виправити трамвайні платформи на Личаківській та Мечникова.
6. Зробити висновки та ухвалити міський стандарт будівництва платформ, щоб не мати проблем у майбутньому".
Автор: Юрій Тер-Арутюнян
Повне або часткове копіювання матеріалу без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.
***
Редакція 032.ua започаткувала рубрику “Голос міста”, у якій будь-хто може вільно висловити свою думку про те, що його чи її хвилює, цікавить або розчаровує у Львові.
Існує декілька правил “Голосу міста”:
- забороняється політична агітація та комерційна реклама;
- категорично заборонені заклики до насилля, дискримінації, повалення державного ладу та інші порушення Закону України;
- текст повинен стосуватися міста Львова або Львівської області.
Блог у рубриці “Голос міста” відображає лише позицію автора та може не збігатися з позицією редакції “032.ua”. Якщо ви маєте протилежну думку до позиції автора блогу, ми готові оприлюднити вашу аргументовану відповідь на нашому сайті.