Зрада чи перемога: що не так із трамваями з Берліну, які придбали для Львова, - ФОТО

Аби оновити трамвайний парк та покращити ситуацію зі справними трамвайними вагонами, мерія Львова придбала 30 вживаних трамваїв з Берліну. З міського бюджету на закупівлю не витратили ані копійки - вагони купили за надлишкові кошти від кредиту ЄБРР.

Однак радіти тому, що міська скарбниця не схудла на кілька тисяч євро львівським чиновникам так і не вдалося. Виявилося, що придбані трамваї мають іншу систему відкривання дверей, а більшість посадкових зупинок до них непристосовані.

Журналіст сайту 032.ua вирішив розібратися, що не так із берлінськими трамваями та чи зможуть вони курсувати вулицями нашого міста.

Чому у Львові вирішили придбати вживані, а не нові трамваї

Вперше про закупівлю електротранспорту ще в грудні минулого року сказав міський голова Львова Андрій Садовий. Мер зазначив, що українське місто планує придбати партію вживаних трамваїв "Tatra KT4Dm»в німецькому Берліні, адже у «Львівелектротрансі» катастрофічно бракувало справних трамвайних вагонів.

Цікаво, що в мерії Львова відразу відмовилися від ідеї придбати для міста нові вагони «Електрон». Мовляв, новий трамвай, нехай і місцевого виробника, коштує більше 1 мільйона євро, тоді як вживаний німецький вагон – 18 тисяч євро, плюс ще 24 тисячі євро були оплачені за доставку та розмитнення. Електротранспорт ще може послужити як мінімум 10-15 років.

Читайте також: Трамвайний секонд-хенд: чи варто Львову закуповувати вживані трамваї з Європи.

Крім того, за словами позаштатного радника міського голови з питань транспортної проблематики Андрія Білого, трамваї такої моделі є звичними для працівників «Львівелектротрансу», тож в трамдепо у Львові не виникатиме проблем з обслуговуванням вагонів.

«Є швидкість, а є вартість. З тих варіантів, які є сьогодні, трамваї з Берліну - найкращий варіант. Ті вагони, які наприклад, пропонують в Польщі, мають трохи іншу модифікацію. З цими трамваями проблема в тому, що ми просто не знаємо, як їх експлуатувати. Нам потрібні були трамваї "Татра КТ4", адже весь персонал, який працює в депо, вміє обслуговувати лише такі трамваї", - зазначив Білий в коментарі кореспонденту 032.ua.

Які вони, трамваї з Берліну

Трамвайні вагони «Tatra KT4DM» є продуктом глибокої модернізації трамвайних вагонів «Tatra KT4D» (модифікація трамваїв «Tatra KT4» для міст Німеччини), виготовлених у 1980-1990 роках на заводі «Татра-Сміхув» та «Татра-Злічін» концерну ЧКД-Прага. Глибока модернізація трамвайних вагонів проводилася у 1993 – 1997 роках у заводських умовах на заводі «Waggonbau Bautzen (WBB)». Під час глибокої модернізації трамвайних вагонів було замінено застарілу реостатно-контакторну систему керування тяговим електроприводом на одну із найсучасніших на той момент тиристорно-імпульсну систему керування тяговим електроприводом фірми «AEG» (Німеччина). Під час модернізації трамвайних було встановлено інформаційну систему фірми «AEG» із бортовим комп’ютером, а також відбулася заміна застарілих двері ширмового типу на поворотно-розсувні. Також було удосконалено протиюзову систему трамвайних вагонів – на відміну від трамваїв «Tatra KT4D» без модернізації, модернізовані вагони «Tatra KT4DM» мають пневматичний пристрій для посипання колії піском (практично аналогічний такому пристрою, який застосовується на трамваях «Електрон»).

У 2010-х роках модернізовані вагони почали плавно виводити з експлуатації в Берліні через надходження нових трамвайних вагонів різних виробників. Трамвайні вагони цієї моделі були продані у такі міста, як Новосибірськ, Іжевськ, П’ятигорськ, Алма-Ати, Клуж-Напока, Сегед, Плоешті, Орадя, Щецин, Александрія (Єгипет), Запоріжжя та Львів.

Один такий трамвайний вагон має 34 місця для сидіння, панорамні вікна, чотири пари дверей та електронне табло всередині вагону. На жаль, для львів’ян, вагони не оснащені кондиціонерами, а провітрювання салону здійснюватиметься за допомогою традиційних відкритих кватирок та люків.

Перша партія трамваїв прибула до нашого міста в липні цього року. За словами директора «Львівелектротрансу» Олега Берези, наразі трамваї проходять процес сертифікації та заміну візків для вузької львівської колії.Загалом до кінця року Львів має отримати 30 вагонів з Берліну. Наразі в трамвайних депо на вулиці Городоцькій та Промисловій вже перебувають 6 вагонів, а впродовж серпня, вересня та жовтня місто очікує на поставку 24 вагонів.

"Маємо надію, що до кінця року ми повністю переобладнаємо  всі вагони, вони пройдуть випробування та отримають сертифікацію", - розповів директор "Львівелектротрансу" Олег Береза. У свій перший рейс вулицями Львова німецькі трамваї можуть вийти вже у вересні. Попередньо їх планують випустити на маршрути №№1, 2, 6 та 9.

В чому проблема

Вже після того, як придбані трамваї показали журналістам у Львові, з’ясувалося, що двері в німецьких вагонах відчиняються назовні. Через це у Львові розпочалися гострі дискусії між активістами, представниками мерії та «Львівелектротрансу» щодо того, чи зможуть німецькі вагони курсувати на деяких напрямках. Адже відомо, що на Сихові та на вулицях Дорошенка і Личаківській облаштували підвищені посадкові платформи.

Втім, голова ГО «Львів’яни за електротранспорт» Антон Лягушкін вважає проблему з дверима частково надуманою та не вбачає провини «Львівелектротрансу» в тому, що для міста придбали трамваї із поворотно-зсувним механізмом дверей.

«Берлінські вагони повністю відповідають усім діючим державним стандартам, які регламентують конструкцію трамвайних вагонів, а саме ДСТУ 4070- 2002 і ДСТУ 4876-2007. Ці стандарти регламентують, що висота сходинки трамвая має мати не більше 360 мм. Ця норма витримана, як і витримана норма щодо ширини і висоти дверних пройомів, а також усі норми, пов'язані із статичними та динамічними габаритами трамвайних вагонів», - каже Лягушкін.

На думку активіста,  під час проектування та будівництва платформ на трамвайних зупинках у Львові, грубо порушили вимоги Державних будівельних норм, де чітко вказується максимальна висота платформ у 30 см.

«В той самий час ЛКП "Львівавтодор" спроектував зупинкові платформи висотою 360 мм. не врахувавши не тільки те, що існують трамваї із дверима, що відчиняються назовні, але і те, що бандажі трамвайних коліс поступово зношуються. Для трамваїв "Татра" початковий діаметр коліс складає 700 мм., а на межі допустимого зношення - 610 мм. Для "Електронів" - 660 і 580 м. Відповідно рівень першої сходинки трамвая знижується мінімально на 45 мм. Власне тому розробники ДБНів і передбачили, що платформи повинні бути нижчими за висоту першої сходинки вагона із новим бандажами не менше, а наж на 6 см», - розповів Антон Лягушкін.

Чи зможуть придбані трамваї курсувати на маршрутах Львова

Виявляється, що вагони з поворотно-розсувним механізмом відкривання дверей виявилися несподіванкою навіть для директора «Львівелектротрансу» Олега Берези. Під час інтерв’ю з журналістом видання DeutscheWelle  він розповів, що рішення про придбання таких трамвайних вагонів ще до його призначення на посаду.

«Я думав, що там враховано такі речі. Про ці нюанси з дверима я дізнався тільки тепер», - сказав Береза.

Згодом керівник львівського комунального підприємства зазначив, що проблему із дверима будуть вирішувати спільно з фахівцями заводу «Електрон», які допоможуть пристосувати двері трамвайних вагонів до львівських зупинок.  Зокрема, їх пропонують обрізати, а внизу встановити щітки або гуму.

Читайте також: Ідея Х: чи реально у Львові запустити міську електричку, - ФОТО.

Втім, це зовсім не єдине рішення, завдяки якому придбані в Берліні трамваї зможуть безперешкодно курсувати вулицями нашого міста. Як розповів журналісту нашого видання Антон Лягушкін, дверні механізми можна взагалі не чіпати, а змінити натомість висоту трамвайних зупинок.

Зараз людям, які проектували зупинки, потрібно просто визнати свою провину, а місту - привести висоту платформ до нормативної - тобто - до 300 мм. Це не є дуже великою проблемою, особливо на зупинках вздовж трамвайних маршрутів № 1, 2, 3, 6, 7, 9.Порівняно із вартістю трамваїв ціна будівництва платформ є копійчаною.Дві платформи на Дорошенка вартують біля 500 тис. грн. Це із плиткою, павільйоном і т.п. Для того, щоб перфоратором зняти 6 см бетону та перестелити кілька рядів плитки піде максимум 50 - 80 тис. грн.», - вважає активіст.

Що буде далі

Тим часом придбаними для Львова трамваями вже зацікавилися правоохоронні органи. Так, за інформацією прес-служби прокуратури Львівської області, 10-го серпня до Єдиного реєстру досудових розслідуваньвнесено відомості за фактом неналежного виконання службовими особами Львівської міської ради та ЛКП «Львівелектротранс» своїх службових обов’язків при закупівлі 30 вживаних німецьких трамваїв, технічні характеристики яких не відповідають існуючим у Львові маршрутним лініям та платформам зупинок, за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.367 КК України (службова недбалість).

Незважаючи на це, міський голова Андрій Садовий запевнив, що закупівля транспорту відбулася відповідно до правил та політики ЄБРР, а технічні питання щодо роботи трамваїв будуть врегульовані.

"Те, що є технічні нюанси, так це ми знали наперед. То не була якась таємниця. Але вартість одного трамваю є унікальною, тому що ми 30 купуємо за ціною одного. І вони всі після капітального ремонту, з новою електронікою, і будуть споживати набагато менше електроенергії. Це «нормальний» процес — кожна добра справа, яку робить місто, по ній відкривається кримінальне провадження", - сказав Андрій Іванович.

Журналіст 032.ua звернувся за коментарем до прес-служби "Львівелектротрансу" з проханням прокоментувати чи влине досудове розслідування на доставку наступної партії трамваї до Львова та чи зможе електротранспорт виїхати на маршрути.

Наразі, відповіді від "Львівелектротрансу" ми не отримали.