Чи потрібна Львову «Вулиця для всіх»

Експерт «Інституту міста» Максим Терлецький розповів 032.ua, як розвивався та які кризи пережив проект «Вулиця для всіх», а також чому його напрацювання потрібні Львову.

Проект стартував ще у 2015-му році. Ми в «Інституті міста» взялися за нього як аналітичний центр, але, що важливо, ми НЕ робимо й не робили проект реконструкції вулиці Степана Бандери. Нам й досі часто доводиться розʼяснювати це людям. Першочергово «Вулиця для всіх» був проектом, який мав напрацювати прийоми та інструменти залучення громадськості до планування вулиць у місті. Оскільки реконструкція Бандери на той час планувалась на 2016-й рік, було вирішено для пілотного проекту «Вулиці» обрати саме її.

Читайте також: 7 Instagram-акаунтів від львівʼянок, на які варто підписатись

Аби напрацювати модель залучення громадськості до прийняття рішень, у рамках проекту ми проводили зустрічі з автомобілістами, велосипедистами, представниками бізнесу, який функціонує на вулиці, організовували окремі зустрічі з мешканцями, а також збирали усі зацікавлені сторони разом. Особливо конфліктним виявилось обговорення питання заміни бруківки на асфальт. Яким би не був результат, усе це було зроблено, щоб, зрештою, напрацювати рекомендації для «Львівавтодору», який є замовником проекту реконструкції. Надалі їх мали врахувати при створенні технічного завдання, яке б відповідало потребам усіх зацікавлених сторін, адже проект недаремно називається «Вулиця для всіх».

Львів втілює його спільно із німецьким містом Ляйпциг. Тут був реалізований подібний проект і саме наших німецьких колег вважають авторами цієї концепції. Модель, яку ми намагались застосовувати, полягала у тому, щоб до кожної з послідовних фаз (спершу вибір загальної концепції вулиці, далі напрацювання кількох варіантів її облаштування та, зрештою, обговорення цих варіантів) залучити усіх: архітекторів, транспортників, проектувальників, урбаністів і, звичайно, мешканців.

Зараз уже можна говорити про одну з головних помилок, яку ми допустили. Зрештою, це був пілотний проект й ми тестували різні способи, які б дозволили якнайефективніше врахувати думку людей. В якийсь момент проведення кампанії мешканці вирішили, що мають не долучатися до обговорення, а обирати найкращий варіант, втручатися у його створення. Насправді ж ці зустрічі проводили для того, аби «збирати думки», які опісля мали врахувати експерти.

Проект «Вулиця для всіх», окрім залучення мешканців до обговорення проекту реконструкції, передбачав також реалізацію так званих «твердих заходів» (певних незначних змін на самій вулиці). На момент підписання угоди між Львівською міською радою і німецькими партнерами, йшлося про те, що у 2017-му році реконструкція уже буде завершена. А «Вулиця для всіх» долучиться також до реалізації питань, які зазвичай не роблять під час реконструкції, наприклад, висадки дерев, чи облаштування громадських просторів з лавками, встановлення велостійок і т.п. Хоча, заради справедливості, варто сказати, що зараз це все уже намагаються передбачити.

Оскільки вулицю й досі не реконструювали, ми вирішили подумати, як можна покращити її «функціонування» уже зараз. До того ж, на це були передбачені кошти. Мова йде про приблизно половину бюджету «Вулиці для всіх» (загальний бюджет — 80 тисяч євро, з яких — 32 тисячі німецькі партнери передбачали саме на «тверді заходи»). Ще 8 тисяч — це внесок міста Львова. Порадившись попередньо з нашими колегами з Ляйпцигу, ми побачили, що є можливість вплинути на деякі зони, розташовані на вулиці. Однією з них є територія біля Органного залу, яку мають перетворити у зручний громадський простір. Ми також пропонували зробити вулицю Професорську пішохідною та реалізувати так званий «транспортний хаб» навпроти костелу св. Ольги та Єлизавети. Сюди ж входило облаштування демонстраційної ділянки тротуару на Бандери.

Читайте також: Концерти червня у Львові: 7 музичних виступів місяця

Окремі з цих проектів не погодили у комісії з питань безпеки дорожнього руху. Зокрема, не було затверджено перетворення вулиці Професорської у пішохідну. Втім, як альтернативу Професорській, комісія прийняла рішення запровадити односторонній рух на пл. Шашкевича (від Бандери до Дорошенка), вулицях Матейка (від Технічної до Рилєєва), Рилєєва (від Матейка до Устияновича) та двосторонній рух на Бібліотечній.

Комісія також відкинула пропозицію щодо простору поблизу храму св. Ольги та Єлизавети.

Натомість, за напрацюваннями проекту «Вулиця для всіх» у Львові таки облаштують демонстраційну ділянку тротуару на вулиці Бандери.

Мова йде лише про 30-метрову ділянку тротуару й роботи не стосуватимуться проїжджої частини. Зміни, які планують втілити уже зараз, не заважатимуть майбутній реконструкції вулиці. У проекті передбачили тимчасовий демонтаж усіх елементів і їх повернення після завершення робіт.

Читайте також: До уваги львівʼян: скільки вихідних українці матимуть у червні. Перелік

Ми зацікавлені у тому, щоб проект демонстраційної ділянки було виконано уже до кінця цього місяця. Втім, наразі стартував лише пошук підрядника, який також, ймовірно, внесе у процес свої корективи. Хотілося б, щоб роботи були виконані максимально швидко, аби це не завдавало дискомфорту пішоходам. Цей проект є інноваційним для міста і ми сподіваємося, що він стане прикладом для втілення схожих ідей, адже вулиця — це не лише проїжджа частина, а й пішохідний простір, який повинен бути комфортним.

Нагадаємо, наприкінці листопада минулого року громада відкинула ідею реконструкції вулиці Бандери в рамках проекту «Вулиця для всіх» та зобов’язала експертів створити новий проект зі збереженням бруківки та з розширенням вулиці до чотирьох смуг руху.

Майбутнє «Вулиці для всіх» багато у чому залежить від рішення архітектурно-містобудівної ради, засідання якої відбудеться уже 15-го червня. Саме тоді розглядатимуть питання щодо проекту реконструкції Бандери та вирішать, чи потрібна таки Львову «вулиця для всіх».