032.ua продовжує зустрічатися із депутатами міськради, пити з ними каву і розпитувати в них про їхню роботу. Цього разу ми зустрілися із керівником фракції "Самопоміч" у Львівській міськраді Андрієм Шевцівим.
Досьє:
Андрію Шевціву 28 років. Він є радником міського голови Львова, заступником голови комісії законності, депутатської діяльності та свободи слова, а ще керівником Львівського міського осередку "Об’єднання «Самопоміч". Працює Шевців і керівником ГО "Львів-безпечне місто"; співзасновник ГО "Центр Безпеки Міста", ГО "НАУКОВА". Неодружений.
Андрію, у 2015 році Ви вперше стали депутатом. Скажіть, тільки чесно, подобається робота?
Це для мене виклик і він продовжується. Я колись міг почути від людини про проблему, собі зафіксувати і з'ясувати, як її можна вирішити, потім прийняти рішення і дати відповідь. Коли у 2015 році я ходив по округу і просив людей про довіру мені - це сприймалося по-іншому і коли я отримав 12-те місце в рейтингу серед 64-ох і 24-ох, які пройшли, то в мене було кілька стресових ночей, бо я думав про те, як тепер це все виконати у швидкому режимі, бо в людей є сподівання. Мені подобається, коли нам вдається вирішити проблему — відремонтували, модернізували, збудували, створили.
Якщо подивитися по пропозиціях "Об'єднання "Самопоміч", вони є доволі конструктивними і усі спрямовані на розвиток або на вирішення проблемних моментів. Коли міський голова запропонував програму "Львів-2020" , то це був такий великий плакат, який складався із 16-ти пунктів і в кожному із них були досить серйозні речі. У жовтні 2016 року я взяв цю програму і почав детальніше вивчати по ній звіти про те, що зробило місто і в мене вийшло більше зелених смужок, аніж жовтих і червоних (в процесі виконання та ще не розпочаті – прим. автора), от тоді я відчував, що це мені ця робота дійсно подобається.
Коли сталася трагедія на Грибовицькому сміттєзвалищі і інші міста почали блокувати вивіз сміття зі Львова, що Ви, як радник міського голови, йому порадили зробити?
Міський голова завжди має практику запрошувати різних людей до спілкування, розмови, колективної роботи. Коли ще відбувалися пожежі, в ці дні я приїзджав дивитися до полігону і отримував інформацію від тих чи інших колег з міськради, потім, коли відбувся зсув, то я фактично з моменту, коли він стався, одразу був на полігоні і брав участь у забезпеченні відповідними засобами, які були необхідні для першочергових робіт. Сьогодні важко пригадати скільки було нарад, засідань, ситуативних штабних речей. В міського голови є заступники, керівники департаментів, начальники управлінь, радники різного рівня, завжди працюємо колективно і в кінцевому випадку отримуємо доручення напрацьовуємо спільний план дій.
Все ж таки, що Ви йому порадили? Які були Ваші пропозиції саме тоді, коли почалася ця проблема?
Я, на жаль, не є фахівцем у напрямі поводження з твердими побутовими відходами, але скажімо так, що мені було доручено організувати роботу штабу, коли ми зрозуміли, що полігон не буде функціонувати. Ми створили штаб з вивезення відходів з міста Львова на полігони, що розташовані у Львівській області, потім на полігони, що розміщені в Україні і я з колегами сформував логістику, як це має працювати і окрім цього по сьогоднішній день ми здійснюємо моніторинг контейнерних майданчиків різними способами. І районні адміністрації це роблять, і комунальні підприємства, і активні мешканці. Ми це все зводимо, фіксуємо і це один із напрямків роботи, які мені було доручено організувати. Я думаю, що вдається це питання контролювати.
19 січня депутати прийняли ухвалу, яка передбачає встановлення у Львові 5-ти тимчасових майданчиків для брикетування сміття. Чи встигли депутати поспілкуватися із мешканями, які проживають поблизу, аби запитати, що вони про це думають чи можливо зустрічі із ними будуть згодом?
Коли я отримав ухвалу сьогодні (інтерв'ю було записано 19 січня, - ред.) , десь за 25 хв до пленарного засідання, нам не склало проблеми подивитися на карти, які це ділянки і зорієнтуватись, що ці ділянки частково вже є експлуатації шляхоремонтних підприємств.
На цих ділянках вже перебуває техніка, вже проводиться санітарна очистка. Дві з тих ділянок - місце, де вже працюють пункти перевантаження. Те, що буде додаткова закупівля брикетувальних машин — це правильне рішення. От приклад, беру вдома сміття і виношу його в сміттєвий бак. Я ж розумію, що я його виніс з хати, а хтось його має вивезти у відповідне місце. Коли є проблема із вивезенням, є і фахівці, які вживають необхідних заходів— його треба зменшити в шість разів, запакувати, щоб воно могло транспортуватися не лише автомобілем, а й іншими видами транспорту, щоб його можна було вивозити при низьких температурах.
Нещодавно член фракції "Самопоміч" Назар Бачишин склав повноваження депутата міськради. Хто тепер буде замість нього?
Минулого тижня відбулося засідання міської виборчої комісії. Вони взяли до уваги ухвалу сесії міськради про складання повноважень Назара Бачишина, а також, що наступним в рейтингу йде Олег Береза за рівнем підтримки. Міська виборча комісія зафіксувала звернення і від Олега Берези і від нас, відповідно на черговому пленарному засіданні буде представник виборчої комісії, він би мав оголосити про те, що Олег Береза стає депутатом, а Олег складе присягу і долучитися до нас та працювати для громади ще активніше. Всі знають, хто такий Олег Береза. Він є основним будівничим нових інфраструктурних проектів, трамвайних ліній, доріг, комунікацій тощо.
А хто на Вашу думку, у фракції «Самопоміч» найактивніший?
В нашій фракції всі працюючі люди. У нас чотири медики, є керівники великих промислових підприємств, є люди, які мають свій середній бізнес. Є люди, які працюють з громадою, надаючи їм допомогу. У нас всі активні, особливо наших 11 жінок. Щодня всі працюють над вирішенням проблем і над реалізацією програми "Львів-2020". Я задоволений усіма і я б не хотів виділяти когось, бо це не досить коректно.
Дивилася Вашу декларацію за 2014 та 2015 роки, і не побачила у ній жодного автомобіля. Розкажіть, яким транспортом Ви їздите на роботу?
Я їжджу на роботу будь-яким громадським транспортом — трамваями, автобусами, тролейбусами для того, щоб бачити, що відбувається у транспортній сфері міста і це дуже класно, бо часто чуєш думки, які побутують серед мешканців. Крім того в нас на Об'єднанні (мається на увазі "Об'єднання "Самопоміч", - ред. ) є службовий автомобіль і коли необхідно поїхати на ті чи інші виїзди, то я собі це можу дозволити.
А як взагалі проходить Ваш типовий день?
Прокидаюся вранці. Коли тепла пора року, то маю за правило їхати дивитися на виконання робіт в місті. Я приїжджаю і можу побачити якість і темп виконання робіт, поспілкуватись з мешканцями, перепитати, що ще потрібно. У мене навіть є такий записник, який розписаний по районах — у мене там є Франківський район, Сихівський та інші. Я перегортаю і завжди відмічаю маркером жовте чи зелене,червоне. Ну, коли червоне — то це вже проблема, коли жовто-зелене — це означає зробив або не доробив. Потім приїжджаю в Об'єднання, спілкуюсь із колективом. Також впродовж дня спілкуюсь і з працівниками міськради. Раніше, я як радник не мав кабінету і користувався кабінетом управління внутрішньої політики, тепер, коли є фракційний кабінет, то я можу заходити і працювати трохи у фракційній, а так в основному стараюся по місту, не затримуватись в тих чи інших місцях. І так до години одинадцятої - пів дванадцятої ночі триває мій робочий день.
На сайті "Самопомочі" є можливість написати повідомлення депутату. Напередодні інтерв'ю, я вирішила перевірити чи це працює і попросила свого колегу звернутися до вас із скаргою щодо сміття. Відповідь від Вас прийшла десь за годину. Розкажіть, часто мешканці Вам так пишуть свої скарги в мережі інтернет?
Дуже часто. Можу показати свій емейл на телефоні. Фактично мешканці пишуть через сайт, чи на електронну адресу, яку я вказав на візитівках. Крім того, маю дані з гарячої лінії міста і отримую дані з гарячої лінії "Самопомочі". Якщо бачу, що є якась критична ситуація, що довший час не вирішується, то стараюся вникнути чому так. Крім того у мене є фейсбук, вайбер. Часто надсилають свої прохання і туди. До речі, у фейсбуці часто питають не про комунальні питання, а про стратегічні. Наприклад, як Ви відреагуєте на ту чи іншу ситуацію.
Хотіла запитатися у Вас, як працюється із депутатами з інших фракцій. Готуючись до інтерв'ю, я прочитала на Львівському порталі матеріал про те, що керівник фракції "УКРОП" у Львівській міськраді Ігор Телішевський звинувачує "Самопоміч" та Андрія Івановича у тому, що цитую: «Забагато корупційної складової сьогодні у Львівській міській раді. Ми бачимо це усюди: якщо свої, то все дозволено, якщо не свої – то вставляють палки у колеса і просто підприємці не можуть працювати». Скажіть, чи часто Ви чуєте від колег-депутатів такі звинувачення?
Таких зауважень не чув. Цікаво, які це підприємці жаліються насправді, тому що у Львівській міськраді дуже прискіплива увага до бізнесу, до його підтримки. Якщо подивитись на Департамент економічної політики, там є цілий відділ окремий підрозділ, який працює з різними категоріями, і з великими підприємствами, і з середнім бізнесом. Усім надають підтримку. Крім того у міськраду вхід вільний. Можна піти у будь-який кабінет, піднятися на будь-який поверх і поставити конкретне запитання. Відповідь дадуть усім, це можна перевірити і нікому не відмовлять у допомозі. Ще одне запитання по співпраці — той, хто хоче, співпрацювати з тим і співпрацюємо.
Якщо я хочу співпрацювати, маю бажання і бачу, що вона взаємне в тих чи інших колег по раді, то в нас це виходить, особливо, якщо ця співпраця добра у плані розвитку міста, вирішень питань і спільних інтересів. В такому випадку часто відкидається політика і ніхто ніколи не згадав за рейтинги. Ми можемо працювати разом до пізнього вечора вирішувати питання, радитися, можемо піти на горнятко кави чи обід і поговорити про ті чи інші питання. Є комісії сформовані. Є голови комісій, в тому числі є чотири наших голови комісій. Наші члени фракції є і в інших комісіях, так, відповідно відбувається співпраця, але я теж чую колег, коли вони говорять, що має якісь аргументи на комісії, має зауваження і голова комісії не бере це до уваги, намагається відштовхнути. У такий момент у мене з'являється також такий собі щит, або розуміння, що щось не так.
А з якими фракціями у міськраді сьогодні Вам найкомфортніше працювати?
Я б не ділив насправді, але якщо дивитися, то це видно по голосуванню. Зрозуміло, що це є "Громадянська позиція" з якими ми маємо добру співпрацю. Це є також фракція БПП "Солідарність" і фракція "Народний контроль". Між нами також бувають суперечки на професійному рівні, ми один одному хочемо часом доказати щось довести, переказати, дати іншу позицію, але, що стосується вирішення питань — соціальних, інфраструктурних - всі єдині і зацікавлені у прийнятті стратегічних для міста рішень. А хто заявляє про корупцію — ну то треба йти в прокуратуру, правоохоронці органи, там можна говорити і є відповідні працівники, які це мають слухати.
Я чув в сесійній залі за цей рік енну кількість таких виступів, полум'яних гасел, що ми звернемося до НАБУ, прокуратуру і мені цікаво - ті, хто це говорив (а ми це колись проаналізуємо), чи вони це зробили.
Давайте поговоримо про Вашу роботу із міським головою Львова. Розкажіть, як Ви познайомилися?
Це був 2008 рік. Я ще допрацьовував керівником ради самоврядування професійно-технічних навчальних закладів. Ми робили ряд акцій для вирішення проблем — шили скатертини і штори в садочки, виготовляли вуличні меблі, а найефективнішою була кампанія "З нами місто розквітає " - "Парки – легені міста", яку ми розпочали у 2007 році. В рамках цієї кампанії ми прибирали парки, сквери, зелені зони. Вони не були тоді в такому стані, якими є сьогодні. Ми на це звертали увагу міській владі і не тільки прибирали, а й говорили про те, аби вони долучались.
І нам пішли на зустріч. На одну із наших толок приїхав міський голова Львова. Це було на вулиці Пилипа Орлика. Він з нами почав спілкуватися, розпитав про нас більше і сказав, щоб я записав його номер телефону, а він в свою чергу записав мій, мовляв, якщо виникатимуть питання, пропозиції можеш телефонувати в зручний робочий час. Мене це трохи здивувало — міський голова дає мені свій номер мобільного телефону і каже про це.
Я скористався цим моментом. Пригадую, у мене було питання, я зателефонував до міського голови і дав пропозицію чи попросив підтримку. Голова сказав, щоб я підійшов в його Адміністрацію. Він мене познайомив із Олегом Березюком ( на той час директор Департаменту «Адміністрація міського голови», - ред.) і тоді якось в процесі різних питань я все більше "втягувався" у міськраду - працював із колективом управління екології і потім пішов на таке неформальне стажування. Я на той час вчився і працював. Стажування так затягнулось, що я залишив роботу в коледжі, де працював. Постажувався, потім повернувся назад на роботу в коледж, а за якийсь час пішов на роботу в одне із комунальних підприємств міста і допомагати в "Адміністрацію міського голови" реалізовувати ті чи інші проекти.
Ви знаєте міського голову Львова вже давно. Чи виникали між Вами конфлікти? Можливо, виникають зараз?
Я раніше був його працівником. З 2015 року є його і радником і дорадником. Для мене депутат — це дорадник міського голови, принаймні так це в цивілізованих європейських містах, навіть у в сусідній Польщі. Конфлікти.. та ні, ну, бувають професійні суперечки, буває, що може бути дискусія, але міський голова Львова — це людина, яка завжди знаходить компроміси. Ніколи не йде на якісь сварки. Ніколи не чув, що він підвищував на мене голос і якщо навіть сьогодні ми не змогли досягнути компромісу у вирішенні питання, то це переноситься на наступний день-два і вирішується.
Ви тривалий час працює з міським головою, знаєте так би мовити усю "кухню". Самі мером Львова у майбутньому хочете стати?
Маючи можливість працювати з міським головою, його помічником спершу, а потім керівником одного із надважливих управлінь, радником ще й крім того депутатом, я знаю наскільки це важко. Тому для мене в перші кілька тижнів було важко розуміти, що я маю ще енну кількість зобов'язань, доручень, які треба виконати. Це все було складно виконати, розкласти по полицях, розібратися, тому зараз говорити про такі надскладні речі мені, як мінімум не коректно. Треба ще працювати на своєму місці і добре працювати. Тому я не дам однозначної відповіді і навіть не хочу це уявляти, тому що це дуже складна праця. Неймовірно складна праця.
А в майбутньому плануєте робити політичну кар'єру? В політиці будете залишатись, як закінчиться термін депутатства?
Насправді в такій побутовій політиці, а тепер юридичній, я уже зі шкільних років, але я для себе політику переводжу в добрі справи. Звичайно, можна поділити - є люди, які стараються дати обіцянки, є люди, які хочуть дати якісь нові меседжі, а є категорія людей, які спокійно працюють з ранку до вечора з людьми і роблять реальні добрі речі. Ми з колегами часто робимо аналіз тих ситуацій, які є в місті, області, країні. І ці всі продукти, які за останній період часу давала львівська "Самопоміч" були спрямовані на вирішення проблемних питань, іноді кризових і ми будемо продовжувати це робити. Оце я вважаю політика — допомагати людям, працювати, розвивати місто, ставити завдання і виконувати.
Гаразд, я перефразую. Чи на наступних виборах Ви знову будете балотуватись на посаду депутата міськради?
Відповідно до тої системи, яка працювала в 2015 році, кожна людина опиралась на те, що їй дадуть довіру в колективі. Колектив "Об'єднання "Самопоміч" запропонував мені балотуватися в депутати Львівської міськради. Я над цим подумав. Не прийняв рішення в першу хвилину, навіть годину, тому, що розумів, що на мені ще відповідальність керівника штабу.
І коли я все зважив, побачив, що є люди, які допомагатимуть мені робити цю роботу , тоді прийняв рішення, так само , напевно, буде і в наступні рази. Якщо я отримаю таку пропозицію від колективу "Самопомочі" я буду приймати рішення. Але це наразі поспішно, бо в нас ще до 2020 року - три роки та багато моментів і найважливіше - ми маємо виконати ту роботу, яку ми людям гарантували, а попри неї зробити ще вдвічі більше.
Розмовляла Ірина ТРУШ.
Фото Назар Юськів